Åkeriföretaget som växer – och satsar mot framtiden

Familjeföretaget Varubud åkeri AB, med 55 medarbetare och 35 fordon, har investerat i Eskilstunas första tunga ellastbil. Redan nästa vecka rullar de första fossilfria transporterna från Grönsta. "Det är en satsning med fördelar för såväl miljön, som ekonomin och våra chaufförer", säger bolagets vd Daniel Johansson.

Daniel Johansson, vd på Varubud åkeri AB, ser investeringen i den nya ellastbilen som ett viktigt steg i företagets hållbarhetsarbete där målsättningen är att kunna köra fossilfritt.

Daniel Johansson, vd på Varubud åkeri AB, ser investeringen i den nya ellastbilen som ett viktigt steg i företagets hållbarhetsarbete där målsättningen är att kunna köra fossilfritt.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2023-03-11 11:54

Laddsladden kopplas ur och Daniel Johansson kliver in i den ombonade förarhytten på åkeriets senaste tillskott i fordonsflottan, en Volvo FL electric. Bromsen kopplas ur och med undantag för en pipande backsignal glider den tunga lastbilen ljudlöst ut från parkeringen.

– Vi ser den här investeringen som ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete och vår strävan att på sikt kunna köra fossilfritt, säger Daniel Johansson.

undefined
Daniel Johansson, vd på Varubud åkeri AB, ser investeringen i den nya ellastbilen som ett viktigt steg i företagets hållbarhetsarbete där målsättningen är att kunna köra fossilfritt.

Han berättar att arbetet för mer miljövänliga transporter och lagerhållning inleddes för flera år sedan och att mycket hänt sedan dess.

– 2015 kom Lantmännen med en förfrågan om vi kunde köra mjöl åt dem med mer miljövänliga alternativ än konventionell diesel. Året efter gick vi därför över till HVO, som är förnybar diesel, i samtliga fordon och på så sätt har vi också sänkt våra koldioxidutsläpp med mer än 80 procent.

På kontors- och lagerbyggnaderna i Grönsta är takytorna täckta med solpaneler. De ger el som räcker och blir över för det egna energibehovet.

undefined
Varubud åkeri AB utgår från Grönsta i Eskilstuna där taken på lager- och logistikbyggnaderna är täckta med solpaneler.

– Förra året gav de 145 000 kilowattimmar och det vi inte förbrukar själva säljer vi vidare.

Varubud, som även har en omfattande lagerverksamhet, kör främst transporter i Mälardalen – distanser som lär passa den nya lastbilen väl.

– Fulladdad har den en räckvidd på strax över 20 mil och det bör den rulla varje dag för att kalkylen ska gå ihop.

Daniel Johansson är inte främmande för att investera i fler elfordon framöver, men för att det ska bli verklighet behöver nödvändig infrastruktur byggas ut.

undefined
I dagsläget har anläggningen kapacitet att ladda en tung ellastbil om gången. Bättre infrastruktur för ändamålet behövs alltså innan hela fordonsflottan kan rulla på el.

– I dagsläget har vi kapacitet att ladda ett tungt fordon och ska vi förbättra den förutsättningen lär vi behöva hjälp av kommunen.

Inom ett par veckor ska verksamheten testa en tung ellastbil med kylkapacitet från Scania och i maj ska de ta två biogasdrivna bilar i drift.

undefined
Varubud åkeri AB goes electric med sin nya lunga lastbil Volvo FL electric.

– De kommer att drivas med hjälp av metan från Eskilstunabornas matavfall och böndernas gödsel och därför heller inte släppa ut någon fossil koldioxid.

Under 2022 låg Varubuds kostnad för HVO på cirka elva miljoner kronor och Daniel Johansson ser, förutom den ekonomiska vinsten, även andra fördelar med eldrivna transporter.

undefined
Förutom det minskade miljöavtrycket blir det ett lyft för våra chaufförer. Bättre luft och mindre buller gör förhoppningsvis att fler vill jobba hos oss", säger Daniel Johansson.

– Förutom det minskade miljöavtrycket blir det ett lyft för våra chaufförer. Bättre luft och mindre buller gör förhoppningsvis att fler vill jobba hos oss – och under lång tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!