Här parkerar företaget elsparkcyklar – på "fel" plats

Företaget Ryde lämnar elsparkcyklar på platser där de kanske inte borde stå – som på Fristadstorget.
Men det råder frågetecken vad som är tillåtet eller inte.
– Det är inte önskvärt att elsparkcyklarna lämnas på det sätt som bilderna visar, säger Johan Örn, trafikenhetschef på kommunen.

Efter att personalen på Ryde bytt batteriet på en elsparkcykel skyndar de raskt vidare till ett annat fordon för att byta batteri. Båda elsparkcyklarna lämnas stående på Fristadstorget. Nu visar det sig att kommunen inte har några egna förbud mot att parkera elsparkcyklar på torget. Men en avsiktsförklaring.

Efter att personalen på Ryde bytt batteriet på en elsparkcykel skyndar de raskt vidare till ett annat fordon för att byta batteri. Båda elsparkcyklarna lämnas stående på Fristadstorget. Nu visar det sig att kommunen inte har några egna förbud mot att parkera elsparkcyklar på torget. Men en avsiktsförklaring.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2025-02-10 06:00

Nyheten i korthet

  • Elsparkcykelföretaget Ryde har ertappats med att lämna fordon på otillåtna platser i Eskilstuna efter batteribyte.
  • Kommunen har ingen laglig rätt att flytta felparkerade elsparkcyklar, men arbetar på rutiner för att kunna göra det.
  • Trots avsiktsförklaringar om att inte parkera på Fristadstorget, är det tillåtet att lämna elsparkcyklar där, så länge de inte står på gång- eller cykelbanor.

De senare tid har elsparkcykelbolaget Ryde blivit påkomna två gånger då de bytt batterier på sina fordon och lämnat dem på otillåtna ytor i Eskilstuna.

Två personer från företaget sågs byta batterier på två elsparkcyklar på Fristadstorget – på olika platser. Båda fordonen lämnades sen kvar på plats. 

undefined
Efter att personalen på Ryde bytt batteriet på en elsparkcykel skyndar de raskt vidare till ett annat fordon för att byta batteri. Båda elsparkcyklarna lämnas stående på Fristadstorget. Nu visar det sig att kommunen inte har några egna förbud mot att parkera elsparkcyklar på torget. Men en avsiktsförklaring.

Men frågetecken finns: Är det tillåtet? 

Tidningen har sökt Ryde via telefon och mejl i en veckas tid, de har dock inte återkommit med svar på varför fordonen lämnats kvar.

Någon som däremot ger svar är Johan Örn och han har fått ta del av bilderna från Fristadstorget.

– Det är inte önskvärt att elsparkcyklarna lämnas på det sätt som bilderna visar. Vi kan dock inte se att det är otillåtet, säger han och hänvisar till Transportstyrelsens regler.

undefined
Johan Örn är enhetschef på Trafikenheten i Eskilstuna kommun.

Så det är tillåtet att parkera på Fristadstorget?

– I de avsiktsförklaringar vi har med elsparkcykelföretagen framgår det att elsparkcyklar inte ska parkeras på Fristadstorget, med undantag för anordnade cykelparkeringar, konstaterar Johan Örn.

Men...

– Det är dock en avsiktsförklaring och inte bindande. Det gör att vi inte har möjlighet att göra mer än att uppmana företagen att följa avsiktsförklaringarna då vi inte har lagstöd för flytt av elsparkcyklarna eftersom de inte står felparkerade, enligt punktlistan från Transportstyrelsen.

undefined
Två anställda på Ryde byter batteri på en elsparkcykel på Fristadstorget.

På Transportstyrelsen svarar de att det är kommunen och polisens ansvar för var man får parkera elsparkcyklar och hänvisar frågor tillbaka till dem.

Hos polisen får vi svaret att det faktiskt i grunden inte är en polisiär fråga. Det är kommunen som äger den, och som även har ansvaret för parkeringar och dialogen med elsparksföretagen.

– Sen är det väl klart att det är olämpligt att kasta cyklar överallt, menar Mats Pettersson, presstalesperson hos polisen.

undefined
Mats Pettersson, presstalesperson på Polisen.

Johan Örn förklarar att vad kommunen kan göra är att ta fram rutiner för att genomföra en så kallad fordonsflytt, att de kan flytta och omhänderta felaktigt parkerade elsparkcyklar.

– Vi har dock inte kunnat ta fram rutiner för den typen av flytt ännu, men det är ett åtagande vi har.

Vid ett annat tillfälle, vid Eskilstuna centralstation, stannade en skåpbil och en person från Ryde klev ut och bytte batteri på en elsparkcykel. När batteriet var bytt drog personen bort fordonet till kanten av gångbanan – där det parkerades.

undefined
Personal från Ryde byter ut batteriet på en elsparkcykel utanför Eskilstuna centralstation.
undefined
Efter batteribytet vid Eskilstuna centralstation parkerar personen från Ryde elsparkcykeln vid kanten av gång- och cykelbanan.

– Den står på en gångbana och då är texten från trafikförordningen tillämplig, det vill säga inte tillåtet att parkera där. I detta fall skulle vi kunna nyttja oss av fordonsflytt, säger Johan Örn och tillägger:

– Fristadstorget är dock inte gång- och cykelbana utifrån trafiklagstiftningen, så där ser vi inte samma möjligheter att göra fordonsflytt.

Han förklarar att de inte får parkeras så att de står i vägen, det vill säga på en gång- eller cykelbana.

– Vad som är att stå i vägen är nog något man kan ha olika uppfattning om. Vi behöver dock ha en mer strikt bedömning och titta på om de står i vägen i en sådan omfattning att det inte går att passera, eller om det går att ta sig förbi med en mindre omväg.

undefined
Fristadstorget Eskilstuna.

Och Fristadstorget?

– På torg finns det generellt stora öppna ytor att nyttja sig av för att passera en parkerad elsparkcykel eller annat fordon.

Trafikförordningen

* Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

* Parkera inte elsparkcykeln på sådant sätt att den är i vägen för andra trafikanter. Tänk särskilt på äldre, barn, personer med rörelsehinder eller personer med nedsatt syn.

Transportstyrelsen hänvisar till dessa:

Tredje kapitlet:

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

49 § Ett fordon får inte parkeras så att:

 1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller

 2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.

På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller tvåhjuliga mopeder klass II inte stannas eller parkeras.

En cykel utan tramp- eller vevanordning, som har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt och som inte är självbalanserande, får dock inte parkeras på en gång- eller cykelbana annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!