Vid Närsjö gård längs väg 230 strax bortanför Borsökna har en trio i gula varselkläder ställt upp sina arbetsfordon. De är här för att ta de första spadtagen till det som ska bli fyra nya fartkameror. Amanda Göransson kör den TMA-bil som ska skydda vägarbetet. Andreas Karlsson och Johnny Lundström jobbar för Trafikverkets entreprenör Terranor som ska utföra arbetet.
I vägkanten något tiotal meter bort vittnar en enkel träpinne med rödmålad topp om den plats där den första fartkameran ska etableras. En likadan pinne ett hundratal meter längre bort signalerar var varningsskylten för fartkameran ska sättas upp.
I två veckor ska arbetet pågå med att bygga anläggningsplatser för de fyra kamerorna – två på vardera sidan om den runt 9 kilometer långa sträckan mellan Borsökna och infarten till Lista kyrka. Under den tiden kommer hastigheten tillfälligt att sänkas till 50 kilometer i timmen förbi arbetsplatserna.
Eva Lundberg är nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket. Hon är noga med att påpeka att bara för att man nu bygger platser för kamerorna, är det inte säkert att själva kamerorna kommer på plats och kan sättas i bruk inom kort.
– Om allt går bra kan vi förhoppningsvis få igång dem i år, men ibland tar det tid. I värsta fall kan det ta flera år, säger hon.
Det som framför allt riskerar att förstöra tidsplanerna är framdragningen av el. Där är Trafikverket i händerna på elnätsägarna, som i det här fallet är både Vattenfall och Eskilstuna energi och miljö.
Från början planerades en femte kamera längs sträckan, vid Säldalen, men den föll bort på grund av just bekymmer med framdragningen av ström.
– Elen skulle bli jättedyr, så där blir det inget. Energi och miljö begärde säkert en helt rimlig kostnad, men det var för dyrt för oss, säger Eva Lundberg.
Beslutet att etablera fartkameror, eller ATK-kameror som de heter på Trafikverkets språk, togs 2020. Under förra året skedde projektering och i år startar alltså bygget.
Att det blev just den här sträckan är ingen slump, menar Eva Lundberg.
– Trafikverkets region öst har lämnat in förslag på sträckor där det hålls hög hastighet och där olycksrisken är stor och det här är en sådan sträcka. Det behöver inte ha hänt en olycka för att man ska besluta om kameror, det räcker med risken. Fartkameror räddar liv.