Här sker flest trafikolyckor i Eskilstuna vintertid

Bristande uppmärksamhet, halka, och för hög hastighet – det är några av de vanligaste orsakerna till alla trafikolyckor som inträffar under vinterhalvåret. Vi har tagit rygg på David Forsberg, insatsledare och brandmästare på Räddningstjänsten i Eskilstuna, som visar var och varför de flesta olyckorna i kommunen sker.

David Forsberg, brandmästare och insatsledare på räddningstjänsten i Eskilstuna, vid Barva där E20 kan bli förrädiskt hal vintertid.

David Forsberg, brandmästare och insatsledare på räddningstjänsten i Eskilstuna, vid Barva där E20 kan bli förrädiskt hal vintertid.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-12-01 06:48

– Det kan vara lite bra att det ligger ett snötäcke på vägbanan, då ställer folk in sig på att det är halt och väljer att sänka hastigheten, säger David Forsberg.

I samband med att de första minusgraderna gör sig påminda ökar antalet trafikolyckor märkbart – så även i år.

– I Eskilstuna är det några vägavsnitt som sticker ut lite extra i vår statistik och det beror på flera orsaker.

Under perioden 1 oktober 2020– 31 mars 2021 inträffade 87 trafikolyckor i Eskilstuna kommun. 35 stycken – eller 40 procent resulterade i personskador. Ingen människa omkom under perioden.

– En stor del av dessa har skett i centrala delarna av Eskilstuna och låga hastigheter innebär färre allvarliga skador på inblandade. Det kan röra sig om kökrockar eller att en bil kört ut framför en annan och orsakat en kollision.

Längs med den hårt trafikerade pulsådern E20, som går genom Eskilstuna, sitter flera noteringar om trafikolyckor på den karta som räddningstjänsten sammanställt. Här sker majoriteten av olyckorna i anslutning till motorvägen och då handlar det inte sällan om på- och avfarter.

undefined
Många bilförare upplever att motorvägspåfarterna till E20 är för snäva.

– En del uppger att de tycker att just påfarterna är alldeles för snäva. Ofta är det den bil som redan färdas på E20 som känner sig trängd av bilen som ska köra ut på motorvägen – och därför väljer att sätta sig i vajerräcket, säger David Forsberg.

undefined
Under vinterhalvåret 2020–2021 inträffade 87 trafikolyckor i Eskilstuna. Bilden är från en kollision mellan en lastbil och en personbil på Folkestaleden i november i fjol.

Här sticker trafikplatserna Marielund och Gröndal ut och i viss mån också Årbyrondellen och Svista.

– Vid just Årbyrondellen sker det främst påkörningar bakifrån och då orsakade av trafikanter som kommer från Skiftingehållet. Det kan bero på att en del håller för hög hastighet eller inte har koll på regler för rondellkörning.

– Vid avsnitt med 2+1-väg sker också en del incidenter när bakomvarande bilister ökar farten för att hinna om innan det blir enkelfilig väg. Även om mitträcken generar skador på bilen så håller de nere antalet dödsolyckor, säger David Forsberg.

På själva E20 inträffade under den aktuella perioden fem trafikolyckor i höjd med Barva.

undefined
Sedan Trafikverket satt upp varningsskyltar om underkylt vägavsnitt vid Barva har olyckorna på sträckan blivit färre.

– Då har ändå tillbuden på den sträckan minskat avsevärt på senare år. Bara tillkomsten av skyltarna, som varnar för underkylt vägavsnitt, har hjälpt och vi är inte alls lika ofta där som tidigare.

Söder om Eskilstuna inträffade de flesta trafikolyckorna på väg 214 i höjd med Ryningsbergsåsen och längs väg 53, strax innan och efter Stenkvistarondellen.

– Många håller nog för hög fart på den slingriga vägen mellan Husby Rekarne kyrka och Hållsta. Där sker flera avåkningar och längs väg 53 kan både dåligt väglag och den rikliga mängden vilt ställa till det för trafikanterna.

undefined
Längs väg 53, innan och efter Stenkvistarondellen, har flera trafikolyckor inträffat pågrund av dåligt väglag och förekomsten av vilt.

David Forsberg har några uppmaningar till trafikanter som påverkas eller får sin framkomlighet begränsad av en trafikolycka.

– Vid 2+1-väg, där olyckorna oftast inträffar där det smalnar av, uppskattar vi om bilister försöker hålla så mycket till höger i väggrenen som möjligt utan att själva riskera att ramma vajerräcket.

– Respektera eventuella avspärrningar. Det är inte tillåtet att smita förbi. Ett sådant agerande har vid upprepade tillfällen lett till att räddningspersonal fått sätta livet till.

– Till sist. Stå över impulsen att filma och fotografera drabbade på en olycksplats.

undefined
Väg 214 är bitvis slingrig och ser flera avåkningar varje vinter.
undefined
Insatsledaren David Forsberg, vid hårt trafikerade Gröndal i Eskilstuna.
Vägräcken

Vägräcken finns för att undvika att bilarna kommer på fel sida av vägen samt att förhindrar kollisioner med hårda föremål bredvid vägen eller frontalkollisioner mellan fordon.

Användningen av mitträcken ger enligt Trafikverket färre dödsfall och lindrigare personskador, men fler fordonsskador och fler skadade räcken.

När fordonet glider längs med vägräcket fås ett längre krockförlopp som i sin tur ger lägre accelerationer, effekten kallas populärt ofta lägre krockvåld.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!