– Det kan vara lite bra att det ligger ett snötäcke på vägbanan, då ställer folk in sig på att det är halt och väljer att sänka hastigheten, säger David Forsberg.
I samband med att de första minusgraderna gör sig påminda ökar antalet trafikolyckor märkbart – så även i år.
– I Eskilstuna är det några vägavsnitt som sticker ut lite extra i vår statistik och det beror på flera orsaker.
Under perioden 1 oktober 2020– 31 mars 2021 inträffade 87 trafikolyckor i Eskilstuna kommun. 35 stycken – eller 40 procent resulterade i personskador. Ingen människa omkom under perioden.
– En stor del av dessa har skett i centrala delarna av Eskilstuna och låga hastigheter innebär färre allvarliga skador på inblandade. Det kan röra sig om kökrockar eller att en bil kört ut framför en annan och orsakat en kollision.
Längs med den hårt trafikerade pulsådern E20, som går genom Eskilstuna, sitter flera noteringar om trafikolyckor på den karta som räddningstjänsten sammanställt. Här sker majoriteten av olyckorna i anslutning till motorvägen och då handlar det inte sällan om på- och avfarter.
– En del uppger att de tycker att just påfarterna är alldeles för snäva. Ofta är det den bil som redan färdas på E20 som känner sig trängd av bilen som ska köra ut på motorvägen – och därför väljer att sätta sig i vajerräcket, säger David Forsberg.
Här sticker trafikplatserna Marielund och Gröndal ut och i viss mån också Årbyrondellen och Svista.
– Vid just Årbyrondellen sker det främst påkörningar bakifrån och då orsakade av trafikanter som kommer från Skiftingehållet. Det kan bero på att en del håller för hög hastighet eller inte har koll på regler för rondellkörning.
– Vid avsnitt med 2+1-väg sker också en del incidenter när bakomvarande bilister ökar farten för att hinna om innan det blir enkelfilig väg. Även om mitträcken generar skador på bilen så håller de nere antalet dödsolyckor, säger David Forsberg.
På själva E20 inträffade under den aktuella perioden fem trafikolyckor i höjd med Barva.
– Då har ändå tillbuden på den sträckan minskat avsevärt på senare år. Bara tillkomsten av skyltarna, som varnar för underkylt vägavsnitt, har hjälpt och vi är inte alls lika ofta där som tidigare.
Söder om Eskilstuna inträffade de flesta trafikolyckorna på väg 214 i höjd med Ryningsbergsåsen och längs väg 53, strax innan och efter Stenkvistarondellen.
– Många håller nog för hög fart på den slingriga vägen mellan Husby Rekarne kyrka och Hållsta. Där sker flera avåkningar och längs väg 53 kan både dåligt väglag och den rikliga mängden vilt ställa till det för trafikanterna.
David Forsberg har några uppmaningar till trafikanter som påverkas eller får sin framkomlighet begränsad av en trafikolycka.
– Vid 2+1-väg, där olyckorna oftast inträffar där det smalnar av, uppskattar vi om bilister försöker hålla så mycket till höger i väggrenen som möjligt utan att själva riskera att ramma vajerräcket.
– Respektera eventuella avspärrningar. Det är inte tillåtet att smita förbi. Ett sådant agerande har vid upprepade tillfällen lett till att räddningspersonal fått sätta livet till.
– Till sist. Stå över impulsen att filma och fotografera drabbade på en olycksplats.