Just nu pågår en av polisens nationella trafikveckor. Fokus den här gången ligger på 30-sträckor utanför skolor och förskolor.
Mellan fyra och sex platser varje dag betas av – polisen vill vara synlig på så många ställen som möjligt. Lundby, Hällby, Edvardslund, Hammargärdet med flera har redan fått besök. På onsdagsförmiddagen är det Tumbos tur. Tobias Jöhnemark och hans kollegor stationerar sig precis utanför förskolan i samhället. Det första som händer är att Jöhnemark ska gå över övergångsstället utanför förskolan. En bil kommer – men stannar inte.
Det är inte den enda trafiksyndaren. Bil efter bil kommer i betydligt högre hastighet än tillåtna 30 kilometer i timmen, och vinkas in. De får köra in på kyrkans parkering. Där väntar Peter Henriksson, gruppchef för trafikpoliserna, som kontrollerar körkort och låter föraren blåsa för att kontrollera nykterheten.
– Tyvärr är det många som kör för fort. Riktigt fort. I går stod vi utanför Vallby skola. De första två vi stoppade blev av med körkortet, säger Peter Henriksson.
Den ena hade kört 62, den andra 74 kilometer i timmen. På 30-sträcka. Gränsen för att förlora körkortet går vid 51 kilometer i timmen. Kör man mellan 30 och 50 kommer man undan med böter på 2 000 kronor.
– Det är skola, dagsljus, välskyltat, men folk dammar på ändå. Det är alla typer – män, kvinnor, unga gamla, husbilar, taxi, bussar ... Vi tar otroligt många i de här kontrollerna, säger Peter Henriksson.
Delenia Dlor och Evita Dinda arbetar på Eskilstuna friluftsförskola i Tumbo. Både de och de nyfikna barnen gläds åt polisens närvaro.
– Ni får gärna vara här varje dag, säger Delenia.
Hon och Evita vittnar om att många förbipasserande har svårt att hålla hastigheten. De korsar ofta gatan med barnen på väg till lekplatsen eller Mulleskogen.
– Ofta stannar inte bilarna vid övergångsstället. Vi vill gärna ha ett fartgupp här, det kan så lätt ske en olycka. Vi förstår att polisen har mycket att göra inne i stan, men vi är jätteglada när de är här.
Peter Henriksson passar på att gå fram och prata lite med knattarna. De pratar i munnen på varandra om vad deras föräldrar heter och vad de jobbar med. Och nån är minsann också polis.
– De älskar oss! När de blir lite större tycker de inte alltid om oss lika mycket, men sen när de blir ännu äldre älskar de oss igen, skrattar Peter.
Tobias Jöhnemark stoppar fler bilar. En äldre dam. En ung man. En husbil. Till och med en mopedbil kör för fort.
Längs vägen genom Tumbo färdas också många lantbrukare i sina traktorer med olika släp.
De kommer väl knappast ens upp i 30?
– Jodå, jag har bötfällt en traktor, den körde i 40. Jag har också stoppat en åkgräsklippare, säger Tobias Jöhnemark.
Andra trafikveckor har fokus på andra typer av vägar. Peter Henriksson vill inte säga vilka kontroller som är viktigast.
– Det är klart att barn känns extra viktiga, men om man kör för fort på en riksväg eller E20 kan det bli otroliga skador. Där dör folk. De som stoppas där kan ha en del synpunkter, men dem vi tar vid skolor är oerhört förstående.
Ännu en bil kommer farande i oroväckande hög hastighet. Tobias Jöhnemark riktar laserpistolen mot fordonet. Men det blir ingen invinkning.
– Slut på batteri, jag måste gå och byta.