För drygt ett år sedan slog Nordic Spice AB upp portarna till sin nya kryddfabrik på Hejargatan 20 i Eskilstuna. Företaget hade sedan tidigare lager, kontor och produktutveckling i byggnaden i Vilsta industriområde, men produktionen av kryddorna hade skett i en fabrik i Spanien. Beslutet att ta hem produktionen berodde bland annat på att företaget ville ha kontroll över hela kedjan med utveckling, inköp, tillverkning och försäljning. Vd Daniel Björk summerar det första året med den nya fabriken:
– Man märkte att man var lite nybörjare under första halvåret 2023. Då hade vi lite kämpigt att hinna med och att hitta alla processer, men vi klarade det. Sedan i höstas har vi jobbat mycket med optimering. Vi har hittat flödena och nu kör vi skift med en produktionslinje.
– Redan nu kan vi säga att vår satsning kommer att bli bra. Vi ser redan nu en kraftig vändning i siffror. Vi säljer jättebra.
Nordic Spice tillverkar alla möjliga olika sortera kryddor och kryddblandingar.
– Allt från vanlig singelkrydda som svartpeppar, timjan och dragon till massor av olika kryddblandningar, till exempel grillkrydda i olika varianter, säger Daniel Björk.
– Sedan är vi väldigt stora på den flytande sidan; alltså marinader, grillsåser, barbecuesåser. Där har vi ett 50-tal olika produkter. Marinader/glazer är lite mer säsongsbetonat. Tyngdpunkten ligger under grillsäsongen från april till september.
Av Nordic Spices omsättning på 36 miljoner kronor kommer drygt hälften från försäljning till butikskök. Butikskök kan till exempel vara de kök som finns bakom delikatessdisken i stora mataffärer. På det området är Nordic Spice marknadsledande i Sverige.
– Vi är inte så stora på konsument utan det är business to business, men jag misstänker att även om du inte har köpt vår krydda själv så har du säkert smakat på oss någonstans, säger Daniel Björk.
Företaget tillverkar årligen cirka 250 000 kilo kryddor och kryddblandningar och 250 000 kilo flytande produkter. Den nya fabriken har en kapacitet på en miljon kilo.
– Nu ligger vi ganska stabilt resultatmässigt. Vi vill växa nu när vi har fabriken och kanske gå från 500 000 kilo till 700 000 kilo. Ökar vi volymen kommer vi att öka omsättningen och tjäna mer pengar, säger Daniel Björk.
– I och med att vi har fabriken har vi fått flera intressanta förfrågningar.
Exporten uppgår till elva miljoner kronor. Den största exportkunden är en restauranggrossist på Island.
– Där säljer vi kryddor för nästan nio miljoner om året. Island är ett litet land, men de har över två miljoner turister. Det går en container härifrån i månaden till Island.
Nordic Spice koncept Klasskryddan som innebär att skolklasser och föreningar kan sälja kryddor för att få in pengar har blivit mycket populärt.
– Det är ett win-win, och väldigt roligt att få hjälpa föreningslivet och skolor att få möjlighet till nya matchkläder, åka på skolresor eller träningsläger. Vilket skapar fina minnen för livet, säger Daniel Björk.
Förra året uppgick försäljningen genom Klasskryddan till 400 000 kronor och i år ser den ut att bli hela två miljoner kronor. Ökningen är även orsaken till att man nu jobbar skift på en produktionslinje i fabriken.
Företaget har även en webbutik och fabriksförsäljning för privatpersoner.
Nordic Spice AB grundades 2004 av Ronnie Ström som fortfarande äger och jobbar i företaget. Han sysslar bland annat med export och produktion. 20-årsjubileet kommer att firas med öppet hus i september. Allmänheten bjuds då in att titta på produktionen.
Företaget har 16 anställda. Hälften jobbar i produktionen och hälften på kontoret. Inte mindre än sju av de anställda tillhör på olika sätt ägarfamiljen. Vd Daniel Björk är Ronnie Ströms svärson. Daniel Björks hustru Maria Björk är ansvarig för företagets produktutveckling. I företagets labbkök tar hon fram nya recept till olika kryddblandningar och marinader.
– Vi jobbar med god kvalitet och bra smaker och är serviceinriktade. Vi är väldigt måna om våra kunder ska ha det bra. De är våra stora stöttepelare, säger hon.
Nordic Spice har genom att flytta hem produktionen samlat all expertis inom smaksättning under samma tak.
– Det finns inte så många livsmedelfabriker i Eskilstuna. Det finns Fazer, Mälarchark, Eskilstuna kebabfabrik och Aroma. Vi skapar ändå arbetsmöjligheter i Eskilstuna, säger Daniel Björk.
– Jag vill att vi ska sätta Eskilstuna på kartan genom att skapa ett smakcenter.
Nordic Spice har redan ett studiekök där bland annat aktörer inom livsmedelsbranschen kan ordna event. Det finns tankar på att ta ytterligare ett steg och öppna en restaurang på nedervåningen dit alla kan komma för att äta lunch smaksatt med kryddor från Nordic Spice. I anslutning till restaurangen skulle även företagets fabriksförsäljnig ligga.
– Då får man det här smakcentret där man utvecklar och tillverkar produkterna. Sedan kan man äta och smaka dem och köpa dem med sig hem.
Tankarna på en restaurang ligger även i linje med de önskemål som finns från flera företagare som vill lyfta Vilsta industriområde. Daniel Björk är engagerad i ett pilotprojekt som har initierats av kommunen och som syftar till att skapa en gemensam identitet för Vilsta industriområde. Som en delutmaning undersöker för närvarande studenter från MDU hur ett hållbart koncept för en lunchrestaurang i Nordic Spices lokaler skulle kunna se ut.