När Eskilstuna-Kuriren besöker bygget av Gröndals Motorpark håller det överblivna materialet från järnvägsrenoveringen i Eskilstuna på att sorteras till att bli byggmaterial. Nästan 60 tusen ton grus från järnvägarna har godkänts av miljökontoret för att används till underlag för att bygga motorbanor och eventområden.
– Enligt definition blir materialet från järnvägsrenoveringen ett avfall när det grävs upp, men om det körs hit och vi använder det direkt som ett konstruktionsmaterial, blir det en positiv koldioxid effekt, säger Johan Heggblad, drivande i projektet GTR Motorpark.
– Även cirka tio tusen järnvägsslipers från renoveringen ingår i det positiva koldioxid projektet, materialet kommer att användas för att hårdgöra ytan på Gröndal, fortsätter Johan Heggblad.
– Det gör att vi nog är väldigt unika som motorsportsanläggning som kan leverera tillbaka något till miljön genom att återanvända material, säger han.
Nästan allt material som går åt för att bygga Gröndals Motorpark är återvunnet material, menar Johan Heggblad.
– Hela vårt trick är att jobba med material från olika företag och använda det till konstruktion. Allt material som kommer till oss används direkt. Det är en återanvändning av avfall, säger Johan Heggblad.
– Många tror att vi håller på att bygga en motorbana, men det är nog det minsta vi gör just nu. Vi håller nästan bara på med olika miljöåtgärden.
På området har ett hus redan byggts. Det kommer att få solceller på taket, samt möjligheter till att ladda elbilar på området.
En del av projektet med den nya motorparken är en yrkesutbildning för framtida maskinförare som kommer från Yrkesakademin.
– Vi har erbjudit dem att vara en del av projektet, och vart efter dem lär sig, så får de hjälpa till med att bygga diken eller snygga till slänter, menar Johan Heggblad.
– Utbildningen blev fullbokad, och nu är det planer på att ta in 16 nya elever som får vara med och bygga, fortsätter han.
Bullerförebyggande är också en stor del av byggnaden av den nya motorparken.
– I alla byggnader finns det en beräkning med på bullerljud och kommer att ha inbyggda bullerskydd. Även naturliga bullervallar som berg och att placera banan på en lägre nivå ingår i byggnaden, säger Johan Heggblad.
Just nu byggs det parkeringsplatser på en yta av cirka 15 tusen kvadratmeter, och innan hösten kommer eventbyggnader att påbörjas. Framtida byggplaner är en anläggning för näringsliv med utrymme för cirka femtio företag samt ungdomsverksamhet.
– Den här möjligheten att få bygga något nytt, det var en skog för ett och ett halvt år sedan, då kan man förstås ta med allt modernt och miljövänligt i bygget, avslutar Johan Heggblad.