Hårda kritiken – mot Eskilstunaprofilen

Nu granskas några av Sveriges största influencers rörande smygreklam.
Dit hör bland annat Bianca Ingrosso, Therese Lindgren – och så Eskilstunatjejen Sanne Josefson.
– Det förekommer dold reklam på sociala medier i hög utsträckning, säger Konsumentverkets jurist Vilma Claésson.

Konsumentverket öppnar tillsynsärende mot ett 50-tal influencers, bland annat Sanne Josefson från Eskilstuna.

Konsumentverket öppnar tillsynsärende mot ett 50-tal influencers, bland annat Sanne Josefson från Eskilstuna.

Foto: Veronica Karlsson

Eskilstuna2025-04-23 21:41

Under tisdagen meddelade Konsumentverket via ett pressmeddelande att man öppnar ett 50-tal tillsynsärenden mot flera kända influencers och annonsörer runt om i Sverige. Detta då myndigheten anser att många av dem bryter mot marknadsföringslagen när de gör reklam och marknadsföring i sociala medier.

– Jag har inte några exakta siffror men att vi på Konsumentverket nu öppnar runt 50 tillsynsärenden understryker ändå att det förekommer dold reklam på sociala medier i hög utsträckning. Vi har haft tillsynsärenden innan men inte öppnat i den här omfattningen samtidigt tidigare, säger Vilma Claésson, jurist på Konsumentverket.

Med på listan finns bland annat Bianca Ingrosso, Therese Lindgren och Bingo Rimér – och Eskilstunatjejen Sanne Josefson.

undefined
Vilma Claésson, jurist på Konsumentverket.

Sanne Josefson, känd som Sannealexandra på Instagram, har över 214 000 följare på plattformen och samarbetar med olika företag – däribland Volvo Cars Sverige AB. Ett samarbete som hon nu kritiseras för av Konsumentverket.

I handlingar som tidningen tagit del av framgår det att Konsumentverket menar att reklammarkeringen varit otydlig i inlägg som Sanne Josefson publicerade på sitt Instagramkonto den 27 och 28 januari tidigare i år.

Inläggen innehåller bland annat bilder och videoklipp på Sanne Josefson under en resa i Norrbotten med Volvos produkter. I inläggen framgår det att det handlar om en PR-resa, men att endast märka inläggen med "PR trip" som influencern gjort, tycker inte Konsumentverket räcker. Det är anledningen till att de öppnat ett tillsynsärende mot Sanne Alexandra Josefson AB.

Cirka en månad efter de kritiserade inläggen publicerades hade Sanne Josefson ett samarbete med just Volvo Cars Sverige, som enligt Konsumentverket var korrekt reklamidentifierat. Eftersom det fanns ett marknadsföringsuppdrag parterna emellan under mars månad, bedömer man att inläggen från januari också kan anses vara del av det uppdraget.

undefined
Under onsdagen presenterade Konsumentverket en lista över ett 50-tal influencers och annonsörer som man nu öppnat tillsynsärenden mot.

Konsumentverket bedömer att "inläggen innehåller framställningar av Volvos produkter och att syftet med inläggen är att främja avsättningen för verksamhetens produkter" och ska därför omfattas av marknadsföringslagen, som innebär att reklam på sociala medier ska vara tydligt märkta som just reklam. Att "PR-trip" inte räcker som reklamidentifiering på inläggen menar Konsumentverket beror på att det inte framgår om samarbetet är betalt eller inte och i några av inläggen kommer markeringen sist i textbeskrivningen.

Konsumentverket inväntar nu svar från Sanne Josefson gällande ärendet. Då myndigheten tidigare utövat tillsyn mot Sanne Alexandra Josefson AB betraktas detta som en upprepad överträdelse. Därför överväger KO rättsliga åtgärder.

– Konsumentombudsmannen (KO) beslutar om rättsliga åtgärder kommer att vidtas. KO kan exempelvis skriva ett förbudsföreläggande och om det skulle vara så att man trotsar det här förbudsföreläggandet igen kan man bli ansvarig att betala ett vite. Sedan har vi också möjlighet att gå till domstol, säger Vilma Claésson.

Tidningen söker Sanne Josefson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!