Hårda kritiken: Svarade inte – på 872 larm

Personal svarade inte på 872 larm och maten räckte inte.
Flera klagomål fick Eskilstuna kommun att starta en utredning mot Vardagas boende Villa Stallgången.
Nu riktar de skarp kritik mot vård- och omsorgsboendet med krav på åtgärder.

Eskilstuna kommun startade en tillsynsutredning efter flertalet klagomål på boendet. Nu riktar kommunen kritik på flera områden.

Eskilstuna kommun startade en tillsynsutredning efter flertalet klagomål på boendet. Nu riktar kommunen kritik på flera områden.

Foto: Madelene Hergils

Eskilstuna2024-11-25 19:20

I början av våren fick vård- och omsorgsförvaltningen in ett flertal anmälningar om brister på vårdbolaget Vardagas boende Villa Stallgången i centrala Eskilstuna. Klagomålen gällde bland annat uppgifter om obesvarade larm, mediciner som legat kvar på rummen och förekomster av stölder.

Eftersom verksamheten är upphandlad av kommunen enligt lagen om offentlig upphandling, LOU, valde förvaltningen i maj att påbörja en tillsyn av boendet för att säkerställa bolagets efterlevnad av avtalet.

Nu är rapporten klar och kommunen kritiserar boendet på flera områden.

Johan Lindström, chef på vård- och omsorgsförvaltningen, berättar att kommunen bedömt bristerna som allvarliga och att de nu arbetar med att sammanställa de åtgärdsplaner som boendet skickat in efter tillsynen.

– Vi tittar på om man uppfyllt de åtgärder vi har krävt med tanke på bristerna eller om det är några brister som är kvar. Det är ett arbete som vi är mitt uppe i just nu, säger han.

Flera klagomål har bekräftats av kommunens utredare, bland annat gällande uteblivna mediciner som hittats i boendes rum och att brukare fått fel signeringslistor för mediciner på sina rum.

undefined
"Som verksamhetschef upplever jag att verksamheten idag mår och fungerar bättre än vad den gjorde för ett år sedan vilket bland annat avspeglas i att allt fler hör av sig till oss med önskan om att få börja arbeta här. Det tycker jag är glädjande och något som visar på att vi gör rätt saker", skriver verksamhetschefen John Ogenholt i ett mejl till Eskilstuna-Kuriren.

I rapporten framgår det även att legitimerad personal inte varit medveten om att det finns riktlinjer från kommunen att följa kring ordinationer. Personal ska också ha saknat kunskaper om samverkansrutiner som är gemensamma med regionen.

Verksamhetschefen John Ogenholt har i samband med tillsynen uppgett att samarbetet inte fungerat optimalt mellan omvårdnadspersonal och legitimerad personal. Enligt chefen ska omvårdnadspersonal även ha uppfattat den legitimerade personalen som "besvärlig" när de delat ut uppgifter.

Larmloggar visar att brukarna larmat 2 490 gånger under en sexdagarsperiod – 872 av larmen besvarades inte. En del av gångerna ska det ha berott på batterifel.

Brukare har även uppgett att personal upplevts stressade och att det inte funnits tid för dem att sitta ner och prata.

En brukare berättar att hen fått larma flera gånger eftersom personal gått därifrån innan hen hunnit prata färdigt. När sådana tillfällen inträffat ska brukaren ha fått höra personalen säga: "Vad vill du nu då?" och hen ska ha känt sig otrygg, eftersom det är svårt att veta om någon kommer att hjälpa till.

Även anställda uppger att viss personal struntar i att svara på larm.

Verksamhetschefen säger till kommunen att personalen alltid svarar på larm men han menar att "larmsystemet är svajigt" och att leverantören nu har gått igenom det.

Johan Lindström är mycket kritisk till att larmen inte besvarats som de ska.

– Det här är ett av de områdena som vi ser allra allvarligast på och där vi förväntar oss att de också har löst det helt och hållet. Att de har tekniskt fungerande larm och att de har väldigt tydliga rutiner för hur man följer upp och svarar på larmen – men också att de har alternativa arbetssätt om tekniken inte skulle fungera, säger han.

undefined
Johan Lindström är chef för vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun.

I utredningen framkommer det även att det funnits brister kring maten som serveras på boendet. Bland annat har personal i intervjuer uppgett att maten inte alltid räcker till och enligt brukare är det ofta något tillbehör som saknas eller som är slut. 

Enligt kommunens avtal med boendet ska två alternativa maträtter serveras till lunch och middag – något som kommunen tidigare påpekat så sent som under en verksamhetsuppföljning 2023. 

Men trots det hade det inte infört vid tillsynstillfället i våras.

Hur ser ni på att verksamheten inte åtgärdat det ni påpekat tidigare?

– Det ser vi allvarligt på, därför har vi den här vändan ställt skarpa krav och som jag uppfattar det ska det nu finnas två rätter att välja på. Men det är klart att vi förväntar oss att man ska leva upp till våra krav från start, säger Johan Lindström.

Att Villa Stallgången inte infört en maträtt till på menyn ska ha berott på att verksamhetschefen inte vetat om att det stod i kommunens avtal.

Och det är inte det enda gällande avtalet som chefen säger sig inte ha vetat om. I kommunens rapport framkommer det också att verksamhetschefen inte varit medveten om att han, enligt LOU-avtalet, ska informera kommunen omedelbart om det finns misstankar om brott eller om det har begåtts brott på boendet.

Kan det finnas skäl att se över hur avtalen är utformade för att verksamheterna ska förstå kraven lättare?

– Min bild är att kraven är väldigt tydligt ställda och att det även föregås av dialoger. I de här avtalen får leverantören, som i det här fallet är Vardaga, bekräfta att de klarar av att genomföra kraven. Jag tycker att det på ett antal punkter låter som att den lokala ledningen inte är tillräckligt insatt i hur avtalet är utformat, om jag uttrycker mig så, säger Johan Lindström.

Eskilstuna-Kuriren har sökt Villa Stallgångens verksamhetschef John Ogenholt för att ställa ett antal frågor kring bristerna – men har fått nej till en telefonintervju.

– Jag vill att du skickar dina frågor till mig skriftligen, säger han.

Jag kan skicka frågorna, men jag vill att du ringer upp mig senare för att svara på dem.

– Det kommer vår pressavdelning att göra.

Vi vill alltid prata med de som står närmast verksamheten och inte med en pressavdelning.

– Så jobbar inte vi, säger han.

Tidningen har mejlat verksamhetschefen fyra frågor kopplat till kritiken efter kommunens tillsyn. Efter närmare två arbetsdagar får vi ett svar via mejl där boendet skriver att man "tar till sig av kritiken" och att "verksamheten haft det kämpigt" till följd av ett chefsbyte.

"Angående larmen så har vår larmleverantör haft en hel del tekniska problem som vi tillsammans med dem arbetar för att lösa. På samma gång bedömer vi att flera i personalstyrkan glömt att registrera streckkoden i lägenheten där larmet gått. Med det sagt så har personal tillskyndat när boende har larmat, men glömt av att registrera sitt besök, vilket då i systemet tolkas som en miss."

När det gäller antalet maträtter beskriver chefen – i mejlet – det som "ett ärligt misstag" från boendets sida.

"Detta skedde i samband med bytet av verksamhetschef. I Vardagas ordinarie måltidskoncept ska en alternativ måltid erbjudas om så önskas av de boende, men i vårt avtal med Eskilstuna kommun så ska två måltidsalternativ alltid finnas tillgängliga oavsett önskemål. Sedan den 2 september serverar vi alltid två måltidsalternativ."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!