Hårdare tag från polisen mot förare av elsparkcyklar

På torsdagen började de nya lagarna om var elsparkcyklar får köra och parkeras att gälla. Polisen får nu större möjligheter att bötfälla de som kör på gångbanor i Eskilstuna.

"Kommunen har haft skyltningar här men vi har inte kunnat göra något tidigare. Nu har vi lagstiftningen på vår sida och kan bötfälla de som kör här", säger Björn Thunblad, chef för trafikpolisen i Strängnäs och Eskilstuna, angående att det nu mer är förbjudet enligt lagstiftning att framföra elsparkcyklar på gångbanor.

"Kommunen har haft skyltningar här men vi har inte kunnat göra något tidigare. Nu har vi lagstiftningen på vår sida och kan bötfälla de som kör här", säger Björn Thunblad, chef för trafikpolisen i Strängnäs och Eskilstuna, angående att det nu mer är förbjudet enligt lagstiftning att framföra elsparkcyklar på gångbanor.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2022-09-01 11:55

Nu är det förbjudet att framföra elsparkcyklar på gångbanor samt att parkera dessa på gång- och cykelbanor. 

– VI har bevakat det här och tagit fram verktyg för hur vi ska arbeta, säger Björn Thunblad, chef för trafikpolisen i Strängnäs och Eskilstuna.

Med den nya lagen är det tydligt var elsparkcyklar ska parkeras men Björn Thunblad tycker inte att kommunen har kommit tillräckligt långt med sitt arbete gällande parkeringar.

– Jag har haft samtal med kommunen som inte fått alla pusselbitar på plats. Det är kommunens ansvar att flytta de elsparkcyklar som står felparkerade. Vi har möjlighet att flytta de som står trafikfarligt så att de inte orsakar en olycka, men detta har vi gjort sedan tidigare.

undefined
Från den 1 september är det förbjudet att parkera elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. På torsdagsmorgonen syntes dock ingen skillnad i centrala Eskilstuna då elsparkcyklar som vanligt stod parkerade på gång- och cykelbanor.

Han säger att det är en stor utmaning som kommunen står inför. 

– Hur hanterar de felparkerade fordon överlag i dag? Gör de likadant med elsparkcyklar som för bilar blir det dyrt för företagen att lösa ut dem.

Han vill poängtera att polisen nu tittar närmare på om de som framför fordonen har hjälm på sig. Och antal passagerare.

– Man kan räkna med att bli rapporterad för det. Vårdnadshavare till ungdomar får betala om de inte har hjälm, är de för många på en elsparkcyklar så är det böter för det med. Det är 500 kronor för varje förseelse, om du är minderårig utan hjälm, kör på en gångbana och dessutom har en kompis på elsparkcykeln kommer det att kosta.

undefined
"Jag har haft samtal med kommunen som inte fått alla pusselbitar på plats. Det är kommunens ansvar att flytta de elsparkcyklar som står felparkerade. Vi har möjlighet att flytta de som står trafikfarligt så att de inte orsakar en olycka, men detta har vi gjort sedan tidigare", menar Björn Thunblad, chef för trafikpolisen i Strängnäs och Eskilstuna.

Han berättar att polisen inte bötfäller de som har parkerat fel, men har de kört fel fram till parkeringen kostar det.

– Det här är inplanterat i vårt dagliga arbete, precis som med rattsurfare. En jätteviktig sak för att beivra brottslighet är att sätta ramar i tidig ålder. Att vi rapporterar och att de får en kontakt med polisen och lär sig att lagar och regler är till för att följas.

Finns det resurser hos polisen att jaga syndarna?

– Det finns resurser att fostra trafikanterna, med exempelvis utbildningar på skolor.

– Jag förstår att det kan vara frustrerande att se en polisbil som bara passerar utan att ingripa, de är förmodligen på väg till ett annat uppdrag. Men vi kommer att göra riktade insatser mot det här. När vill jag inte gå ut med men när nya regler kickar i gång ska det synas.

Han säger att det finns några platser i Eskilstuna där många framför en elsparkcykel fel.

– Rådhusbron är ett klurigt ställe med var man ska köra. Och framför polishuset är det många som kör på gångbanan, vilket nu kommer att ge böter.

undefined
"Kommunen har haft skyltningar här men vi har inte kunnat göra något tidigare. Nu har vi lagstiftningen på vår sida och kan bötfälla de som kör här", säger Björn Thunblad, chef för trafikpolisen i Strängnäs och Eskilstuna, angående att det nu mer är förbjudet enligt lagstiftning att framföra elsparkcyklar på gångbanor.

Med den nya lagstiftningen kan polisen nu ta de som framför en elsparkcykel på gågatan i centrala Eskilstuna.

– Kommunen har haft skyltningar här men vi har inte kunnat göra något tidigare. Nu har vi lagstiftningen på vår sida och kan bötfälla de som kör här.

Han är orolig för elsparkcyklar som ägs av privatpersoner då flera går jättefort och har en väldigt snabb acceleration.

– Det finns de som skulle klassas som lätt motorcykel. Hamnar de i en olycka kan de skadas ordentligt och sen kanske inte försäkringen gäller. Vi genomför flera tekniska undersökningar varje vecka på elsparkcyklar, det bara strömmar in elsparkcyklar.

De nya lagarna om att inte elsparkcyklar får köra på gångbanor tvingar ut dem på större vägar.

– Jag tror att många olyckor med elsparkcyklar i dag rapporteras in fel, som cykelolycka. Jag har inga siffror på hur många olyckor som sker men de ökar. Och i och med att de kommer ut i mer tung trafik kommer olyckorna att öka ännu mer, och skadorna blir värre. 

– Det krävs ingen utbildning eller åldersgräns för att köra en elsparkcykel och sen ska de ut på stora vägar med bilar, bussar och lastbilar. Mitt tips är att alla som framför en elsparkcykel införskaffar sig en cykelhjälm.

undefined
Elsparkcyklar måste från den 1 september stå parkerade på anvisade cykelparkeringar, något som det inte levdes upp till på torsdagsmorgonen.

Björn Thunblad konstaterar att det är många unga som kör elsparkcyklar och uppmanar föräldrar att ta sitt ansvar.

– De måste tänka till om deras barn är mogna för att köra i tung trafik. Kan de köra på en stor väg där det kanske kommer en lastbil på 60 ton? Jag märker på mina egna barn att de inte har riktig koll på hur de ska agera i trafiken. Det är jätteviktigt att föräldrar pratar med sina barn och gärna cyklar med dem på de vägar de åker.

Han tycker att folkhälsan också är en viktig aspekt när det gäller elsparkcyklar.

– Vad ersätter en elsparkcykel? Jo en promenad eller cykeltur. Det svenska folket behöver röra på sig mer och tänka på miljön och klimatet också, då är en elsparkcykel inte rätt väg att gå.

Lagarna från 1 september

Regeringen har beslutat om ett körförbud på gångbanor för elsparkcyklar.

Samma regler som gäller för traditionella cyklar och elcyklar börjar även gälla för elsparkcyklar och andra icke självbalanserande eldrivna cyklar utan tramp- och vevanordning.

Regeringen har även beslutat att elsparkcyklar inte längre ska kunna parkeras på gång- och cykelbanor, annat än vid cykelställ eller annan uppställningsplats.

Kommuner och polismyndigheten får nu större möjlighet att flytta felparkerade elsparkcyklar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!