Hårfönseffekt ska driva Viking 300 mil genom Australien

Från Darwin till Adelaide på sju dagar. Det ska eleverna i MDH Solar team fixa med en solcellsbil utan aircondition. "Det är viktigt att våra förare är mentalt starka för det kommer att bli hett i kupén", säger ImreSabo som läser innovation och design på Mälardalens högskola.

Det är trängt i Vikings kupé.

Det är trängt i Vikings kupé.

Foto: MDH Solar team

Eskilstuna2019-04-16 05:00

För andra året ska studenter från högskolan delta i tävlingen World Solar Challenge, med sin solcellsbil Viking, som går i Australien i höst.

På måndagen mötte eleverna i MDH Solar team sponsorer och media under ett lunchseminarium.

– Det är ett bra tillfälle att visa hur vi ligger till och samtidigt lyfta de utmaningar vi arbetar med, säger Hampus Regner, som läser industriell ekonomi och arbetar med ekonomi och marknadsföring av projektet.

Tävlingen, som startade 1987, syftar till att uppmuntra vidare forskning kring alternativa färdmedel.

2017 debuterade MDH i tävlingen som sträcker sig 300 mil genom Australien, från Darwin i norr till Adelaide i söder.

– Vi har utgått från den gamla bilen och lagt stort fokus vid energiutveckling och att optimera batteri och energiflödet. Vi har också förbättrat karossens aerodynamik och lyckats minska på vikten, säger Andrea Miljanovic som är student på civilingenjörsprogrammet.

Projektet är sponsorfinansierat och budgeten ligger på 1,6 miljoner kronor. Sponsorerna bidrar med allt från pengar till material, lokaler och marknadsföring.

Knappt hälften av pengarna går till att utveckla bilen, medan resterande medel går till utgifter som frakt, resor och logistik.

– Målet är så klart att vi ska kunna köra längre och snabbare än vid tävlingen 2017, säger Andrea Miljanovic.

Bilen Viking, som det nya laget döpt farkosten till, ser både spännande och rolig ut. Den väger 230 kilo och ovansidan, som påminner om däcket på en katamaran, är täckt med avancerade solceller. Den fyra kvadratmeter stora ytan genererar 880 watt, vilket är att jämföra med effekten i en medioker hårfön. Energin går främst till två navmotorer, som sitter i bilens hjul och eventuellt överskott lagras i bilens batteri.

– Toppfarten ligger runt 90 kilometer i timmen och vi räknar med att kunna snitta runt 70. Racet pågår dagtid under nio timmar och på den tiden ska vi förutom att ta oss så långt som möjligt även klara av flera uppsatta tidspassager. Det är bara genom att klara av dessa som vi får tävla vidare i den högsta challengeklassen, berättar Hampus Regner.

I början av mars gjorde teamet en lyckad testkörning på Gröndal motorbana och fick möjlighet att identifiera ytterligare saker som kan förbättras.

­– Viking är ju inte direkt anpassad för svenska vinterförhållanden, därför har vi också utvecklat en rullande landsväg i skolans verkstad, säger Hampus Regner.

I början av maj lämnar Viking Eskilstuna för att åka båt till Australien. I slutet av september ansluter teamet och dess fyra förare som ska turas om att köra racet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om