Sjuktransporter är inget ovanligt för verksamheten på Eskilstuna flygplats men trycket i vården, på grund av coronapandemin, har inneburit att mångdubbelt fler ambulansflyg än tidigare nu använder logistiknavet i Kjula.
– Det handlar främst transporter med helikopter och ambulansflyg från Eskilstuna flygplats till andra regioner i landet, säger Johan Kalfas som sköter driften på flygplatsen tillsammans med kollegan Ulf Darenius.
Arbetsveckorna i april beskriver han som extrema och när transporter med flyg efterfrågas kan de ske när som helst på dygnet.
– Jo, det har varit snurr härute. Jag har inte räknat exakt men det handlar säkert om 100 timmar extra utanför de ordinarie öppettiderna som vi har varit igång, säger han.
Enligt flygplatsens ägare, Eskilstuna logistik och etablering, är de är vana att ta emot flyg dygnet runt, året om och se till att flygplatsen är öppen så att planen kan starta, landa och tanka. Banan ska vara landningsbar och plogas och halkbekämpas när det behövs, trafikledningen ska vara bemannad. Det kan vara snabba puckar när det väl händer.
– I coronasammanhang är vi bara en liten del, men ändock en viktig kugge som får det att fungera, säger Johan Kalfas.
Enligt Eskilstuna logistik och etablering är det två olika flygoperatörer som kör coronpatienter och de har ett plan var som är dedikerat för uppgiften. Patienterna som ska transporteras är nedsövda och flygplatsen har fått extra bårlyftar från Mälarsjukhuset för att underlätta flytten från bil till flyg.
– Det här visar att flygplatsen har en samhällsviktig funktion som jag tror att många kanske inte noterar i vardagen, säger David Hofmann, vd för Eskilstuna logistik och etablering.
Han tycker att det är bra att kommunen har en flygplats och han är glad att den kommer till nytta nu när behovet är så starkt.
– Det är en värdefull resurs som nu visar sig kunna ge bra service till vården och det känns bra, säger David Hofmann.