Fler och fler vill ha mat hemlevererad i spåren av corona. Och det gäller inte bara mat från mataffärer, även företag som levererar restaurangmat hem till dörren ser en ökad volym bland beställningarna.
– I dag anlitar vi människor i 28 städer runt om i Sverige, vilket i sin tur stärker det lokala näringslivet, då de kan anställa fler människor när de får tillgång till en utökad kundgrupp. Allt detta genererar extra intäkter som stärker den gemensamma välfärden i landet, säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.
I november 2019 dök Foodora upp i Eskilstuna. Det var i samband med att Onlinepizza och Hungrig.se slogs samman med Foodora. På senare tid har de rosaklädda matleverantörerna synts mer och mer i staden.
– Vi har många restauranger som har ökat sin digitala försäljning via oss. I Eskilstuna är Bella pizza fortfarande en favorit bland Eskilstunaborna, och de har fått utmärkelsen Bäst i stad 2019, säger Johanna Lindskog Lindell, pressansvarig på Foodora.
Företaget vill inte nämna antalet nyanställda i personer, av konkurrensskäl.
– Vi har ökat anställningarna i Eskilstuna-området med 33 procent under mars månad, förklarar Johanna Lindskog Lindell.
Dagens anpassning till det digitala gör att Foodora ökar.
– Den digitala ekonomin är och kommer vara väldigt viktig för svensk tillväxt, då företag som oss skapar många nya jobbtillfällen, avslutar Hans Skruvfors.