Hemkörning av restaurangmat ökar – Foodora nyanställer

Företaget Foodora, som levererar restaurangmat hem till dörren, går extra bra sedan coronapandemin slog till. Under mars nyanställde företaget 300 personer i Sverige.

"Vi skapar viktiga arbetstillfällen som är anpassade efter de önskemål som både våra medarbetare och kunder har", säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.

"Vi skapar viktiga arbetstillfällen som är anpassade efter de önskemål som både våra medarbetare och kunder har", säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.

Foto: Niklas Holm / Foodora

Eskilstuna2020-04-25 16:33

Fler och fler vill ha mat hemlevererad i spåren av corona. Och det gäller inte bara mat från mataffärer, även företag som levererar restaurangmat hem till dörren ser en ökad volym bland beställningarna.

– I dag anlitar vi människor i 28 städer runt om i Sverige, vilket i sin tur stärker det lokala näringslivet, då de kan anställa fler människor när de får tillgång till en utökad kundgrupp. Allt detta genererar extra intäkter som stärker den gemensamma välfärden i landet, säger Hans Skruvfors, vd Foodora Sverige.

I november 2019 dök Foodora upp i Eskilstuna. Det var i samband med att Onlinepizza och Hungrig.se slogs samman med Foodora. På senare tid har de rosaklädda matleverantörerna synts mer och mer i staden.

– Vi har många restauranger som har ökat sin digitala försäljning via oss. I Eskilstuna är Bella pizza fortfarande en favorit bland Eskilstunaborna, och de har fått utmärkelsen Bäst i stad 2019, säger Johanna Lindskog Lindell, pressansvarig på Foodora.

Företaget vill inte nämna antalet nyanställda i personer, av konkurrensskäl.

– Vi har ökat anställningarna i Eskilstuna-området med 33 procent under mars månad, förklarar Johanna Lindskog Lindell.

Dagens anpassning till det digitala gör att Foodora ökar.

– Den digitala ekonomin är och kommer vara väldigt viktig för svensk tillväxt, då företag som oss skapar många nya jobbtillfällen, avslutar Hans Skruvfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!