Deadline för hemliga konsortiets bud på flygplats

Senast den sista januari 2021 ska det finnas ett skarpt bud från gruppen som vill förvärva Eskilstuna flygplats.

Johan Holmqvist utgår från att intressenterna lämnar ett skarpt bud på det tre miljoner kvadratmeter stora flygplatsområdet i januari.

Johan Holmqvist utgår från att intressenterna lämnar ett skarpt bud på det tre miljoner kvadratmeter stora flygplatsområdet i januari.

Foto: ELEAB/Peter Larsson

Eskilstuna2021-01-02 06:40

2019 berättade Eskilstuna Logistik och Etablering AB (ELE) att ett internationellt konsortium visat intresse för att köpa och utveckla den kommunägda flygplatsen i Kjula. "En Dubaibaserad industrigrupp, en tysk storbank och en global finansiell rådgivare" pekades inledningsvis ut som aktörer.

Gruppen påstods vara redo att miljardinvestera i en flygplatsutbyggnad i Kjula inklusive byggnation av en perrong för att skapa förutsättningar för tågtrafik till området. Något bud har konsortiet dock ännu inte lämnat och nu börjar tiden löpa ut.

undefined
Logistikbolagets ordförande Johan Holmqvist.

Enligt ELE AB:s styrelseordförande Johan Holmqvist (oberoende, nominerad av M) har logistikbolaget satt en deadline.

– Senast den sista januari 2021 ska konsortiet ha lämnat ett skarpt bud. Vi måste komma framåt i processen, säger han.

Konsortiets företrädare har, enligt Johan Holmqvist, bekräftat att ett bud kommer att lämnas. Budet ska bland annat innefatta en summa som man är beredd att betala för att köpa eller arrendera den cirka tre miljoner kvadratmeter stora ytan som ingår i flygplatsprojektet.

– Jag utgår från att det kommer ett skarpt bud, och konsortiet förväntas även berätta vad de avser att göra för att skapa en väl fungerande flygplats. Det ska även finnas en tidsplan för när verksamheten ska vara i full sving och uppgifter om uppskattade intäkter och hur många passagerare man räknar med, säger Johan Holmqvist.

undefined
Flera internationella bolag, bland annat i Dubai och Mumbai, kopplades inledningsvis till konsortiet.

Ett av de bolagsnamn som offentliggjordes under våren, bland annat av bolagets vd David Hofmann och kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) var Niedersachsen bank.  Någon sådan bank finns inte. Eskilstuna-Kurirens efterforskningar ledde dock till två existerande banker i tyska Niedersachsen som dock förnekade vetskap om, respektive visade ointresse för, affären.

Därefter har ELE AB valt att hemlighålla intressenternas identitet och nekat utlämnande av uppgifter kopplade till projektet.

ELE:s styrelseordförande Johan Holmqvist är dock hoppfull. Och om det blir en utbyggd flygplats så ska den inte bli en i mängden.

– Med tanke på tågförbindelserna ser vi det som en flygplats som ska bli den grönaste och mest hållbara flygplatsen som finns. Inte bara i Sverige utan kanske i hela Norden eller Europa. Det första vi ska göra efter att vi fått ett bud är att se om vi kan godkänna motparten. Det första kriteriet är att svenska staten skulle kunna göra affärer med motparten.

Så du tänker dig fortfarande en gruppering med stark internationell prägel?

– Ja, absolut. Enligt de uppgifter jag har så rör det sig om utländsk finansiering. Och visar det sig att konsortiet inte lyckas presentera ett bud som är så bra som vi hoppas och tror, ja då får vi ta nästa steg och se om det finns andra som är intresserade, säger Johan Holmqvist.

undefined
Planerna på att utveckla Eskilstuna flygplats måste konkretiseras.

Skulle det aktuella utvecklingsprojektet inte visa sig livsdugligt återstår två alternativ. Snabbt hitta en annan aktör eller, som sista alternativ, upphöra med flygverksamheten och låta flygplatsområdet ingå i logistikparken.

– Enligt ägardirektivet (från den politiska majoriteten) ska det tas beslut om vad som ska hända med flygplatsen under den här mandatperioden. Det ska bli spännande att se vad som kommer att hända med flygplatsen.

Så under första kvartalet 2021 vet vi vilken Dubaibaserad aktör som är intresserad av Eskilstuna?

– Dubai vet jag inte, och jag vill inte spekulera i länder. Men styrelsen förväntar sig information vid februarimötet.

Eskilstuna flygplats

Flygplatsens rullbana öppnades för militär flygtrafik 1963. Flygplatsen ägs och drivs sedan 2007 av Eskilstuna kommun genom Eskilstuna Logistik och Etablering AB.

Karta: Eskilstuna flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!