Anrika butiken som överlever centrumdöden

Var åttonde butik har försvunnit från Eskilstuna sedan 2017. Men Mäster Skoog på Kungsgatan är inne på 43:e året i centrum. "Kunder har kommit hit och stödhandlat för att vi ska finnas kvar", säger Berndt Skoog.

Berndt Skoog har drivit Mäster Skoog i 43 år.

Berndt Skoog har drivit Mäster Skoog i 43 år.

Foto: Fanny Juhlin

Eskilstuna2024-04-01 10:57

Samtidigt som många butiker tvingats stänga i centrum står anrika Mäster Skoog kvar. I 43 år har skräddarmästaren Berndt Skoog drivit butiken på Kungsgatan i Eskilstuna när flera grannar har tvingats stänga igen.

– Vi har ganska trogna kunder, vi har hållit på i många år så många hittar till oss. Kunder har kommit hit och stödhandlat för att vi ska finnas kvar, de är måna om att vi ska finnas så det är trevligt, säger Berndt Skoog.

undefined
Mäster Skoog ligger på Kungsgatan.

Siffror från Handelsrådets och HUI Researchs Butikdatabasen visar att var åttonde butik har försvunnit från Eskilstuna sedan 2017. Senast i raden av butiker i centrum som tvingats stänga var en av Mäster Skoogs närmsta grannar, Hedbergs dam i hörnet av byggnaden.

– Det är jättetråkigt. Det är viktigt att människor rör sig i stan. Om någon går förbi vårt skyltfönster och ser en snygg skjorta så kanske de handlar den eller säger till någon annan att det finns en snygg skjorta. Vi får alltså en merhandel då. Den merhandeln minskar ju när mindre människor rör sig i stan. Det är absolut inte bra, säger Berndt Skoog och pekar på ett av problemen som bidragit till den minskade handeln i centrum:

– Det stora felet är att de har tagit bort parkeringsplatserna på Drottninggatan. Folk kanske kommer hit och ska korta sina byxor och vill kunna stanna bilen snabbt för att göra ett kort ärende. Svårigheten att parkera gör att det blir sämre cirkulation i stan.

undefined
"Kunder har kommit hit och stödhandlat för att vi ska finnas kvar", säger Berndt Skoog.

Hemligheten bakom den långa succén är, enligt Berndt Skoog, att värna om kunder man har så de kommer tillbaka igen.

– Det är inte svårt att få en kund att komma in en gång, konsten är att få kunden att komma tillbaka. För att kunden ska komma tillbaka måste den trivas, då måste man vara seriös och trevlig mot alla människor, säger Berndt Skoog och fortsätter:

– Det kommer in flickor som är fem eller sex år och tittar på klänningar. De kommer också växa upp och kan bli kunder, så man måste vara schysst mot dem också.

I och med att Berndt Skoog drivit butiken i 43 år är det ofta han känner igen kunderna som kommer in, men inte alltid vad de heter.

– Jag är jättedålig på namn, men jag känner igen dem och många gånger vet jag vad de jobbar med men jag vet inte alltid vad de heter. Jag är värdelös på just det, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!