Konkurrensen på den globala marknaden för anläggningsmaskiner är stenhård och konjunkturen inom vissa segment, som exempelvis gruvbranschen, ser allt annat än lovande ut. Sett mot den bakgrunden knyts stora förhoppningar inom Volvo CE till den stora branschmässan Bauma, som hålls i München i april i år.
Mässan äger bara rum vart tredje år och när dörrarna slås upp i april kommer Volvo presentera totalt 16 nya produktlanseringar. Och rejält drag på trummorna blir det för den nya gigantiska ramstyrda dumpern A60H, en 60 ton tung pjäs som är den största maskinen Volvo CE någonsin tillverkat. Lastkapaciteten uppgår till imponerande 55 ton.
– Det är också den största i sitt slag i världen, säger Anne Bast, pressansvarig på Volvo CE i Sverige.
Övriga tekniska detaljer och uppgifter om maskinens prestanda är Volvo ytterst förtegna om. I lanseringsstrategin finns ett stort mått av hemlighetsmakeri.
Dumpern ska sättas samman vid företagets anläggning i Braås. Bidraget från Volvos Eskilstunafabrik kommer i form av axlar. Hur många exemplar som kommer att tillverkas vet man av naturliga skäl inte än, det får marknadens intresse av att teckna ordrar visa.
– Det kommer inte bli några gigantiska volymer och gruvnäringen är ju inte på topp. Främst riktar vi in oss på Europamarknaden men vi tror även på Indien, Kina och den afrikanska marknaden, speciellt Syd-Afrika, säger Anne Bast.
Att finnas på plats vid mässan i april är både en självklarhet och ett måste för Volvo CE.
– Tyskland är vår största marknad i Europa, säger Anne Bast.
Totalt kommer Volvo att härbärgera över 8000 kvadratmeter på mässan. Programmet påminner en del om det Eskilstunaborna är vana att se under Volvodagarna med maskinuppvisning till koreograferad musik. Men företagets mässkostym i Tyskland är betydligt större. Vid sidan av huvudnumret med den nya dumpern kommer alltså 15 övriga debutlanseringar. Hit hör till exempel grävmaskiner, hjullastare, asfaltsläggare och vältar.