Hemtjänstens nya organisation får tummen upp

Nu är den serviceenhet som startade i Eskilstuna i april formellt invigd. “Vi står inför tuffa utmaningar i framtiden, men det här är riktigt bra”, säger Mikael Edlund, ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Mikael Edlund tror att satsningen ska bära frukt.

Mikael Edlund tror att satsningen ska bära frukt.

Foto: Torsten Braf

Eskilstuna2019-06-11 06:05

Serviceenheten i Eskilstuna är 23 kvinnor och 3 man stark i dag. Från och med 1 april är man i full verksamhet inom hemtjänsten i Torshälla, Kloster, Fröslunda, Munktellstaden och Nyfors.

– Från och med i september ska vi utöka och finnas på plats i Årby, Skiftinge, Väster och Kjula, säger enhetschefen Mikael Eriksson.

Sannolikt måste fyra nyanställas från och med då.

Från allra första början har man från omsorgsnämndens sida i Eskilstuna studerat serviceenheter i både Göteborg och Helsingborg, och nått slutsatsen att en enhet av detta slag är perfekt att sätta in i de sysslor som inte kräver högt utbildade vårdkunnig personal.

– Vi började tala om detta redan för fem år sedan, men hade vi genomfört det då så hade det blivit både dyrt och ganska dåligt, säger Mikael Edlund.

I stället fortsatte man att studera både goda, och mindre goda exempel, och drog slutsatser hur man bör gå till väga.

– Det jag vill se nu är att man tar in det här systemet och för in det även på våra vård- och omsorgsboenden, fortsätter Mikael Edlund, som inte har någon tidpunkten för en sådan satsning i dag, men hoppas på så snart som möjligt.

– Jag vet inte riktigt vad en sådan satsning går på, men det måste säkert till några miljoner. Men det handlar främst om att det är svårt att nå en hundraprocentig effektivitet på en gång.

– Jag tror att det är det här som i slutändan kan förbättra kvaliteten på vårt arbete inom äldreomsorgen så vi har den där extratiden att gå ut på en promenad, eller sitta och prata en stund.

Serviceenheten jobbar med marktjänsten - de har hand om städning, tvättning och inköp för sina brukare och gör det på fasta tider mellan klockan 8 och 17, måndag till fredag.

I dag går man hem till 740 brukare och så här långt har man fått god respons från brukarna, och där man förtjänar kritik lyssnar man och tänker om.

Målet är att tydligt skapa en förbättring för alla brukare, som fått sin ansökan godkänd av sin biståndshandläggare, men även att frigöra tid för en ganska hårt pressad yrkesgrupp av hemtjänstpersonal.

På frågan om all personal är nöjd med den nya organisationen lyder svaret nej.

– Inte alla, men jag tror att det är nio av tio som ser klara fördelar med det här sättet att arbeta, svarar Mikael Edlund. En av tio är alltid lite skeptisk till det här med specialisering. Men så är det väl nästan jämt.

Serviceenhet

Serviceenheten i Eskilstuna är ett resultat av arbetet med att separera service och omvårdnad inom hemtjänsten, serviceenhetens personal tar hand om marktjänsten, omvårdnadsmedarbetarna tar hand om sjukvården..

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om