Henrik Tidefjärd, uppväxt i Näshulta utanför Eskilstuna, flyttade till Berlin 2001 och startade tre år senare guide- och eventföretaget Berlinagenten.
Nu har företaget fått en prestigefylld utmärkelse för de olika kulinariska turer man erbjuder besökare i den tyska huvudstaden. Det är resesajten Luxury travel guide som utsett Berlinagenten till 2016 års kulinariska upplevelse (Culinary Experience of the Year).
– Det är självklart jätteskoj att ta hem en seger. Det känns nästan som att man vunnit en Oscar med tanke på att det är Luxury Travel Guide som endast rapporterar om det lyxigaste och bästa inom reseindustrin världen över, säger en mycket glad Henrik Tidefjärd, som befinner sig i Brasilien för tillfället.
Berlinagentens motto är: "Vi är inte sauerkraut", en tydlig signal om att inriktningen på deras tjänster är långt borta från traditionella reseguider.
– Vi visar dem det råa, sexiga Berlin där allt kan hända, säger Henrik Tidefjärd
– Brandenburger Tor hittar du lätt till själv, men det coola, vilda och kreativa Berlin är mer svårfångat.
Företaget har en diger meritlista sedan förut och har bland annat fått äran att guida superstjärnan Madonnas dotter med en privattur genom Berlin. När Luxury Travel Guide nu prisat företaget ser Henrik Tidefjärd det som ett kvitto på att man är rätt ute.
– Inte minst därför att vinnaren utses av kända personligheter och professionella aktörer i lyxrese-industrin. För Berlinagenten är det ett steg framåt och bevis på att vi kan leverera tour-experiences med hög kvalitet. Våra kunder är mycket krävande och söker det lilla extra med mycket finess och stil!
Hur ser det ut framöver för företaget och vad gör du i Brasilien?
– Vi vill inte vara en stor agentur där en massa anställda jobbar som robotar och måste uppnå en massa ekonomiska målsättningar. Däremot är min målsättning att aldrig stå stilla utan att hela tiden vara ute på fältet, resa och spana in nya trender.
– Det senaste året har jag spenderat mycket tid i Brasilien eftersom jag ser en stor potential i att erbjuda liknade tjänster som i Berlin för individuella resenärer. I år är det OS här och det är dags att hoppa på surfbrädan. Jag kommer att starta en pop-up-agentur med lifestyle-turer och lyxiga program i bland annat Sao Paulo och Rio.