Ägaren om bristerna: "Muslortar ska inte förekomma"

"Berättigad kritik tar jag gärna, men jag blir irriterad när man ifrågasätter saker vi skött helt enligt regelboken", säger Herrfallets vd och ägare Terje Jirovsky.

Herrfallets ägare och vd Terje Jirovsky säger att delar av kritiken varit befogad.

Herrfallets ägare och vd Terje Jirovsky säger att delar av kritiken varit befogad.

Foto: Peter Larsson

Eskilstuna2021-05-07 19:25

Herrfallet AB:s vd Terje Jirovsky har ägt Herrfallets fritids- och konferensanläggning sedan 1995. 

Han anser att livsmedelskontroller fyller en viktig funktion, och att gäster ska kunna ställa höga krav på hygien och renhållning.

– Det ska vara renare i ett restaurangkök än hemma.

Att miljökontoret stängde Herrfallets restaurang i måndags har han viss förståelse för. Han tycker dock att förteckningen över brister är överdriven.

De köksmaskiner som inte var rengjorda skulle exempelvis inte använts utan att först ha tvättats.

– Men det ska inte finnas musspillning i en restaurang, så det tar jag till mig. Vi har anlitat en saneringsfirma och den kommer i morgon (fredag).

Om att man lagat mat i ett kök med muslortar, och som av miljöinspektörerna beskrivits som "smutsigt" säger han:

– Jag tyckte det var rent. Man kan alltid städa lite bättre, men det blir aldrig 100 procent rent. Men muslortar ska som sagt inte förekomma.

Nedslaget på att rostbiff som passerat bäst före-datum med 19 månader fanns i frysen, är inte något fel, anser han. Terje Jirovsky hänvisar till uppgifter från Livsmedelsverket som säger att köttet hade kunnat tillagas – under förutsättning att det inte tagit skada.

– Köttet köptes färskt och vi frös in det omedelbart för användning senare. Nötkött håller sig utan vidare ett år i frysen, i praktiken betydligt längre än så. Vi serverar ingen skämd, illaluktande, frysskadad eller dålig mat.

undefined
Terje Jirovsky ångrar att han inte tog hjälp med skadejurssanering tidigare.

Enligt Terje Jirovsky är musproblematiken i lokalerna ny och han har en förklaring.

– I 25 år fram till 2020 har jag köpt råttgift på Lantmännen. Sen blev det förbjudet. Jag hade varit tvungen att gå en kurs som kostade 35 000 och en examineringskurs för ytterligare 7 000 kronor.

Terje Jirovsky är övertygad om att företaget kommer att reda ut den pågående stormen. 

– Det är aldrig bra om folk får intrycket att det här är en riktig lorthåla, för det är det inte. Jag tror att de som känner till oss sen tidigare vet vad vi går för. Vi har fått oanmälda kontroller under högsäsong tidigare, när det är ännu svårare att hålla rent, och alltid fått grönt ljus. Men om man synar en restaurang som fan läser bibeln så kommer man alltid att hitta något.

Det enda han ångrar är att han inte tog hjälp med skadedjurssanering tidigare. 

– Jag skulle kanske ha tagit in Anticimex tidigare. Då hade vi sluppit det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!