Affären innebär att Mälarplasts systerbolag August Lundh, som säljer plastprodukter för storkök och catering, slås ihop med Roltex. Det mesta som säljs av August Lundh tillverkas av Mälarplast. Den nya företagsgruppen erbjuder tillsammans ett brett utbud av storköksprodukter såsom glas, tallrikar, kannor, bestick och serveringsbrickor.
Roltex är ett välkänt varumärke i Belgien där det är starkt förknippat med serveringsbrickor. Mälarplast/August Lundh fick kontakt med Roltex för drygt sex år sedan genom ett samarbete som kallas European partner in quality, EPIQ.
– Upplägget var att vi säljer deras produkter i Skandinavien och de säljer våra ute i Europa, säger Peter Wall och fortsätter:
– Jag och Roltex dåvarande vd Daniëlle Ansoms började fundera på om vi inte skulle kunna skapa en större enhet med hållbar produktion och större hjärta än många av de här importbolagen som importerar från Kina eller andra ställen.
När Roltex ägare Karl Huylybroeck ville trappa ner erbjöd han Peter Wall att bli majoritetsägare i bolaget.
– Vi konstaterade då att det bästa vore att slå ihop Roltex med August Lundh för att då får en vi en stor enhet. Nu har de köpt in sig i August Lundh och jag har köpt drygt 50 procent av Roltex, säger Peter.
Roltex och Mälarplast/August Lundh omsätter cirka 70 miljoner kronor vardera. Antalet anställda i Eskilstuna uppgår till cirka 50. Roltex har drygt 30 anställda.
– I princip har jag dubblat hela koncernens storlek i och med förvärvet av Roltex, säger Peter.
Roltex tidigare vd Daniëlle Ansoms jobbar kvar i bolaget som affärsutvecklingschef. Peter skulle precis börja rekrytera en ny vd för det sammanslagna bolaget när han fick veta att en bekant till familjen, Torshällabon och nederländaren Maarten Munhoz, sökte nya utmaningar.
Maarten Munhoz flyttade till Sverige för 33 år sedan och har en lång karriär på Hästens sängar i Köping bakom sig. Maarten Munhoz modersmål nederländska är besläktat med flamländska som talas i den belgiska staden Aalst där Roltex ligger. Han är med sin bakgrund även väl bekant med kulturen i området. Han har sin bas i Torshälla, men kommer framöver att tillbringa drygt halva sin tid i Belgien.
– Det blev ju en helt perfekt kombo att få en person från Eskilstuna som talar svenska och som dessutom kan språket och till stor del kulturen där nere. Annars hade jag fått rekrytera en belgare som jag inte alls hade haft samma styrsel på, säger Peter.
Peter Wall menar att det pågår flera stora förändringar som kan gynna det sammanslagna bolaget. Dels vill många europeiska bolag minska sitt beroende av Kina efter alla störningar som uppstod i samband med coronapandemin. De vill i stället anlita producenter och leverantörer i sitt närområde. Den andra orsaken är att miljötänket växer sig allt starkare och här är Mälarplastkoncernen väl positionerad. Enligt ett nytt EU-direktiv ska till exempel serveringar minska eller helt sluta använda engångsprodukter av plast.
– Vi sitter på en nyckel som ingen annan har just nu och det är Green loop-lösningen där vi kan ta tillbaka materialet och återanvända det, säger Peter Wall.
Maarten Munhoz håller med:
– Genom att vara europeiska kan vi vara hur starka som helst. Det finns inga hinder. Det finns bara möjligheter. Som jag ser det tillverkar vi inte bara produkter utan ett koncept som handlar om sustainability, ekologiska produkter. Vi vill driva industrin framåt i den delen.
Den största delen av försäljningen sker till storkök inom offentlig sektor och restaurangbranschen samt till flygbranschen dit August Lundh bland annat levererar den klassiska SAS-kannan. Peter Wall försäkrar att även direktkunderna i Eskilstuna kommer att kunna fortsätta köpa från August Lundh.
– Jag räknar med att vi kommer att växa i antal anställda både på Mälarplast och Roltex, säger Peter.
Det kommer att anställas försäljare och försäljningsarbetet ska bedriva mer strukturerat framöver.
– Spelar vi våra kort rätt har vi en jättemarknad som är vidöppen att hämta hem. Det här är ett dukat bort för marknaden. Det är bara att sälja!