– Den är helt fantastisk! En typisk kalla kriget-grej, futuristisk och snygg. Allt skulle vara effektivt och gå snabbt. Jag misstänker att den ovanliga konstruktionen gjorde att den kostade en hel del att bygga.
Det säger Torsten Nilsson, chef för samlingsenheten vid Flygvapenmuseum i Linköping, när han ombeds beskriva en av de två byggnader som står i vägen för logistikparkens utbyggnad i Kjula.
Inom kort inleds rivningen av en hangar och en hjälm/globformad byggnad nära Eskilstuna flygplats. Marken de står på är en del av den 135 000 kvadratmeter stora tomt som Frode Laursen har köpt av kommunen, och som ska omvandlas till ett logistikcenter.
Enligt Magnus Lind, exploateringsingenjör på Eskilstuna kommun, är det en förhållandevis enkel och billig rivning som ska utföras. Runt 100 000 kronor. Magnus Lind har, utan att exakt veta vad byggnaderna har använts till, insett att den hjälmliknande ovalen vore fint att bevara. Intresset har dock varit svalt, berättar han. Bland andra museet Arsenalen i Härad, Strängnäs, som drivs av Södermanlands militärhistoriska samlingar, har tackat nej.
På Flygvapenmuseum i Linköping var man mycket intresserad av att ta emot och visa upp skapelsen. Där har man även full koll på "bältdjuret" som efter målning ingår som en del av den offentliga konsten, och kan ses från E 20. Enligt Torsten Nilsson är "Hjälmen" mer avancerad, och mer intressant än Bältdjuret.
– Det finns riktigt roliga saker på Kjula. Det du kallar Hjälmen är ett motorprovningshus, i armerad glasfiber. Man rullade in flygplanen efter service och testkörde motorerna. Man kunde jobba under tak och stänga skjutdörren för att motordånet inte skulle störa omgivningen. Den kunde säkert även användas som hangar, säger Torsten Nilsson.
Även om "Hjälmen" skulle skänkas av Eskilstuna kommun så räknar Flygvapenmuseum med att kostnaderna för nedmontering, flytt- och återuppbyggnad skulle hamna i miljonklassen.
– Vi har bedömt att det blir för dyrt för oss. Och eftersom det är en prototyp, som inte fick några efterföljare inom flygvapnet så passade vi på den. Men det är synd för den är skitläcker och skulle verkligen ha prytt sin plats här, säger Torsten Nilsson.
Vid närmare kontroll visar det sig att konstruktionen kanske inte är unik, dock mycket ovanlig.
Enligt sajten "Fortifikation-Väst" är smeknamnet: "Glob".
Prototyperna för såväl "Bälta" som "Glob" uppges ha tillverkats vid Eskilstunabasen i Kjula. Glob ska enligt sajten ha byggts i fem exemplar på 1990-talet. Vid en incident på Hultsfredsbasen, då ett Viggenplan taxade ut ur Glob, blev skyddet så varmt att det brann upp. Vare sig Bälta eller Glob blev standard inom flygvapnet på grund av höga kostnader och olyckstillbud, uppger Fortifikation Väst.
Den andra byggnaden som ska rivas i logistikparken är av mer klassiskt snitt och liknar mest en stor lada, i grön plåt. Där finns det också intressenter som vill ta tillvara vissa delar.
Om någon skulle fatta tycke för "Glob" så är det dock försent. Enligt Magnus Lind kommer rivningen att starta vilken dag som helst.
– Det är väldigt tråkigt att bara slå ner den men vi har verkligen gjort ett arbete med att försöka hitta en intressent. Den här gången nådde vi tyvärr inte ända fram.