I oktober 2022 gick H&M ut med att 400 tjänster på 69 svenska butiker skulle bort. Sedan dess har förhandlingar pågått lokalt och nu är det klart hur anställda i de två Eskilstunabutikerna drabbas.
– Det man har gjort är att göra om organisationen och tagit bort flera tjänster, säger Daniel Weglin, ombudsman och regionalt skyddsombud på fackförbundet Handels.
– Ett ärende tar vi vidare till centralförhandling. Jag anser att en medlem blir missgynnad enligt föräldraledighetslagen. Hon får gå från 30 timmar i veckan till fem, och hon är föräldraledig.
Daniel Weglin förklarar att om hon hade blivit uppsagd hade uppsägningstiden att börjat gälla först efter föräldraledigheten.
– Nu blir det omställningstid i stället, då hon går från säljare på 30 till fem timmar i veckan. Omställningstiden börjar räknas direkt under hennes föräldraledighet, vi anser att omställningstiden ska börja räknas efter föräldraledigheten. Då hon inte får någon omställningstid anser vi att hon missgynnas i sin anställning enligt föräldraledighetslagen.
– Vi driver det vidare och jag hoppas att vi kan göra en förändring för medlemmen och få till en förbättring.
Han riktar stark kritik mot H&M och deras syn på det hela.
– H&M vägrar ge omställningstiden till efter hennes föräldraledighet. De måste inte det enligt lag och då gör de så rakt av.
Flera anställda får gå ner kraftigt i arbetstid.
– Det här är vad vi kallar hyvling. De anpassar personalbemanningen efter kundflödet, de vill ha fler personer på helgerna.
I Tuna park har de tagit bort befattningar.
– Man har blivit erbjuden en ny tjänst som säljare och tappar ansvarstillägg och även lite i timmar. Ingen har fått gå från 30 till fem timmar i veckan, som i centrumbutiken. Men ansvarstillägget försvinner, cirka 3 000 kronor i månaden.
I centrumbutiken är det många som drabbas.
– Tre säljare går från över 30 timmar i veckan till fem, en av dessa är den föräldralediga kvinnan.
Endast två i centrumbutiken får oförändrat kontrakt.
– Det är tolv anställda, exklusive butikschefen. Vi ser det som en hyvling då man drar ner på fler än bara de som är längst ner på LAS-listan.
De tar även bort ansvarstjänster i centrumbutiken. Daniel Weglin tycker att det är fel då de drabbade har lång arbetstid inom företaget.
– Lång arbetserfarenhet har man inte valt att ta hänsyn till, de bryr sig inte om att vissa jobbat i över 20 år.