De flesta köper ett lucialinne som bara används en gång och stuvas därefter undan. Andra är ute i sista stund och kommer dagarna innan luciatåget på att de behöver ett lucialinne. De letar då fram förra årets linne, som är alldeles för litet.
Nu vill butikskedjan H&M ändra på det. För första gången har de en kampanj med lucialinnen. Den går under namnet "För traditionen vidare". Under perioden 21 november till 15 december erbjuds kunder att lämna in urvuxna lucialinnen i utvalda butiker i hela landet, ett drygt sjuttiotal. I Eskilstuna finns en av de butikerna, närmare bestämt i Tuna park. Butiken lämnar inte själva kommentarer kring kampanjen utan frågor hänvisas till huvudkontoret.
– Julen är barnens högtid, och därför tycker jag personligen att det känns extra bra att alla pengar som vi får in från försäljningen av de begagnade lucialinnena oavkortat går till Rädda barnen, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
I Sörmland är det utöver butiken i Tuna park även H&M:s butik i Katrineholm och Nyköping som är med i kampanjen.
När linnena lämnas till H&M ses de över, ångstryks och placeras ut i butiken till försäljning. Om de inlämnade lucialinnena inte är hela eller rena hamnar de butikens klädinsamling, på detta vis lever alla linnen vidare. För varje inlämnat lucialinne skänker H&M även 10 kronor till Rädda barnens arbete. Ett begagnat lucialinne kostar 50 kronor i butikerna. Sammantaget skänks alltså 60 kronor per linne.