Modellen kallas "frånvarotrappan" och innebär att frånvarande elever ska fångas upp och få rätt insatser – i rätt tid.
– Om vi kan öka närvaron får eleverna bättre förutsättningar att nå målen och att må bättre. Att uppmärksamma frånvaro i ett tidigt skede leder oftast till att eleverna inte hamnar i lång oroande frånvaro, säger Carin Pärlesköld, områdeschef grundskolan.
De nya rutinerna har redan börjat visa resultat, enligt kommunen. Åtminstone på Skiftingehus grundskola, som arbetat enligt modellen sedan förra hösten.
– Under de tre första månaderna den här terminen kan vi se att några elevers frånvaro har minskat från 30 procent till 15 procent utifrån arbetet med frånvarotrappan, säger Ingmarie Lindkvist, rektor på Skiftingehus.
De uppdaterade rutinerna ska även ha gjort att lärarna på Skiftingehus blivit bättre på att uppmärksamma elevfrånvaro. De ska även ha blivit mer medvetna om hur de ska arbeta med oroande fall av frånvaro.
– Frånvarotrappan används i olika varianter i flera kommuner i Sverige. Den modell vi använder i Eskilstuna är framtaget efter en processkartläggning av våra skolors behov. Vi har även hämtat inspiration från andra kommuner, till exempel Sollentuna, säger Peter Ledin, utvecklingscoach i grundskolan.
Samtliga kommunala grundskolor i Eskilstuna höjde andelen elever med behörighet till gymnasiet under förra läsåret.