Tidningen Fri-köpenskap skriver om ICA Kvantum Focus i Göteborg som gör av med omkring 2,5 miljoner kilowattimmar el per år. Handlaren i butiken räknar med kostnadsökningar på 3,5-5 miljoner kronor för elen på årsbasis. ICA Maxi Eskilstuna är en av de största matbutikerna till ytan i Eskilstuna, på 11 000 kvadratmeter.
– Vi har lyckosamt fastprisavtal på elen och sitter inte i den jättenervösa båten, konstaterar butikschefen Peter Slagbrand, och tillägger:
– Än.
ICA Maxi valde den säkra vägen att gå och band sitt elavtal till fast pris för några år sedan, innan hade de rörligt elpris.
– Med fast pris på energin kan man stabilisera kostnaden i bolaget. Det har alltid varit rörligt avtal som varit billigast men nu är det extremt illa.
För drygt tre år sedan gjorde ICA Maxi Eskilstuna en mångmiljonsatsning då de bytte ut kylar, frysar och monterade miljövänlig LED-belysning i butiken. Satsningen gjordes dels för miljön men även för att minska elförbrukningen vilket räknades bli en besparing på 1,4 miljoner kilowattimmar, per år, cirka 40 procent av butikens förbrukning.
– Vi är väldigt nöjda med den delen och har fortsatt i de tankarna. Vi har installerat rörelsevakter och styr belysningen på lagret så att det är färre lampor tända när det är mindre personal där, som på kvällen. Efter investeringarna har vi minskat förbrukningen med hela 1,5 miljoner kilowattimmar per år. Vi tittade på solceller 2019 men det var inte fördelaktigt för oss då. Nu tittar vi på det igen för att spara energi framöver.
En av anledningarna är att deras fasta elavtalet löper ut om några år och då blir elen dyrare.
– Jag har kollegor i branschen och vi pratar om elen som berör många. Det finns de som har tre gånger så mycket i elräkning som jag, vissa har det jättejobbigt. Elkostnaderna äter upp hela resultatet för mindre handlare.
Han förklarar att de är stora energislukare men gör allt vad de kan för att förbruka så lite el som möjligt.
– Vi gör som hushållen, vrider och vänder på hur mycket vi ska ha tänt. Vi gör kontinuerlig nattvandring i butiken och ser över om det är saker vi kan stänga ner. Någon onödig lampa som lyser någonstans och tjuvar el i onödan. Men det finns fortfarande saker vi kan påverka, som hur vi har ugnarna på i bageriet.
Peter Slagbrand menar att de handlare som får tre-fyra gånger så hög elräkning får svårt att parera kostnaden.
– Det beror på vad ägaren har för avkastningskrav. Man får skära på personal, minska ytan i butiken, men det urholkar butikens utbud. Man kanske kan klara ett nollår men i slutändan blir det produkterna som måste höjas i pris. Men man kan inte ta ut hur mycket som helst för konkurrensens skull, alla har koll på varandra.
Han menar att som stormarknad går det inte att ligga fel i priset på varorna.
– Förhoppningsvis kan vi investera i pris nu i stället för att lägga pengarna på energi. Vi behöver befästa vår stormarknadsposition och det här är ett bra sätt för oss.
Han säger att när vi hamnar i en sådan position som vi är i nu så pressas vi till att göra saker och ting som kanske inte tidigare varit prioriterade.
–Det är lite roligt, eller kanske mer tragiskt, att folk inte hänger med. Vi måste se över hur mycket vi behöver ha tänt där hemma, hur länge behöver vi egentligen duscha och så vidare. Det är viktigt att nu börja titta på vad saker och ting kostar, om man inte gjort det tidigare. När du gräddar bröd hemma, är det värt det? Det blir kanske billigare att köpa bröd i butiken i stället. En energikartläggning är en viktig del för alla, att skapa sig en medvetenhet om vad energin kostar. Det är en utmanande tid för alla nu.
Stora Coop i Eskilstuna har även de en stor butiksyta att värma och lysa upp, samt hålla kylar och frysar igång dygnet runt.
– Det är en kostnadsökning som kommer att påverka alla som driver butiker. Sen skiljer sig bilden mellan olika butiker beroende på om man har ett fast eller rörligt avtal och om man har en anläggning på taket för att fånga solen, säger Tarik Belqaid, presskontakt på Coop.
Konsumentföreningen som driver Stora Coop vill dock inte gå ut med hur hög deras energikostnad blir i vinter.
– Det är information man inte kan dela med sig av, man vill inte gå in i den detaljnivån, säger Tarik Belqaid efter att ha varit i kontakt med konsumentföreningen.