Det var i slutet av julhelgen som Jeanette Skog i Eskilstuna kontrollerade sitt bankkonto. Plötsligt upptäckte hon att pengar hade reserverats för köp hon inte själv hade gjort. Hon spärrade kortet och ringde spärrservice som kunde se att någon okänd hade försökt att göra flera uttag tidigare samma dag. Av spärrservice fick hon mer hjälp och fick också veta hur enkelt det är att komma över andras kortuppgifter. Dagen därpå var Jeanette på banken men efter besöket på banken hade ändå drygt 10 000 kronor dragits från kontot.
Nu har ytterligare ett par dagar förflutit och saker och ting har börjat ordna upp sig.
Jeanette har fått ett nytt bankkort. Hennes dotter har köpt en liten behållare i plåt till henne där hon kan förvara sina kort skyddade. Och hon har fått tillbaka pengarna från banken och har kunnat betala räkningarna utan att riskera påminnelseavier eller dröjsmålsräntor.
– Jag känner mig lite mer garderad nu. Nu tror vi på det här. Jag är fast övertygad om att det nya året bara kan bli bättre, säger hon.
Det finns tips att tänka på för att slippa kortbedrägeri.
På Konsumenternas.se, ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå får man tips:
Kräv alltid tillbaka kortet direkt om du har betalat i en bar. Vid obevakade bensinstationer: inspektera kortläsaren och knappsatsen. Kolla saldot regelbundet, kontakta banken och polisanmäl om du misstänker obehöriga uttag.