Elsparkcykelföretagen om nya kravet på trafikförsäkring

Om mindre än en månad krävs det trafikförsäkring för de allra flesta elsparkcyklarna i Eskilstuna. Vi har kollat med Qick, Tier och Voi som hyr ut dessa fordon i stan för att se de resonerar kring kravet.

"Beslutet att införa trafikförsäkringskravet kan potentiellt påverka vilka mikromobilitetstjänster som erbjuds i Eskilstuna. Tier måste nu noga överväga kostnaderna för försäkringen och hur detta kommer att påverka vår möjlighet att bedriva en ekonomiskt hållbar tjänst i Sverige som helhet och i varje enskild stad specifikt", menar Dan Nerén, policychef på Tier mobility, på bilden uppe. Bilden nere är Milad Mahmoudyan, vd och grundare av Qick scooters.

"Beslutet att införa trafikförsäkringskravet kan potentiellt påverka vilka mikromobilitetstjänster som erbjuds i Eskilstuna. Tier måste nu noga överväga kostnaderna för försäkringen och hur detta kommer att påverka vår möjlighet att bedriva en ekonomiskt hållbar tjänst i Sverige som helhet och i varje enskild stad specifikt", menar Dan Nerén, policychef på Tier mobility, på bilden uppe. Bilden nere är Milad Mahmoudyan, vd och grundare av Qick scooters.

Foto: Niklas Holm / Tier mobility / Qick scooters

Eskilstuna2023-11-30 06:58

Den 23 december i år krävs det en trafikförsäkring för att köra en elsparkcykel som går snabbare än 20 kilometer i timmen. I Eskilstuna finns det tre bolag som hyr ut elsparkcyklar, som alla berörs då deras fordon kan köras i 20 kilometer i timmen.

– Den nya lagen påverkar inte antalet elsparkcyklar som vi har i Eskilstuna, konstaterar Milad Mahmoudyan, vd och grundare av Qick scooters.

Det finns tre olika färger på de hyrbara elsparkcyklarna i stan, de gula tillhör Qick scooters.

undefined
Qick höjer priset på åkturer för att ta igen de pengar de måste lägga på trafikförsäkringar på deras fordon.

– Det kommer att bli lite dyrare att åka, för genomsnittsanvändaren handlar det om cirka två kronor mer per åktur.

Tidningen har nyligen skrivit om den nya lagen om trafikförsäkringar och pratade med två försäkringsbolag, vilka då inte hade någon trafikförsäkring att erbjuda. Än.

– Vi samlar fortfarande in offerter för försäkringen och har inte valt något bolag än, men rekommendationen är alltid att bära hjälm för ens egna säkerhet, menar Milad Mahmoudyan.

undefined
Milad Mahmoudyan, vd och grundare av Qick scooters.

Tier mobility är de som har flest elsparkcyklar utplacerade i Eskilstuna, och de är kritiska till det nya kravet.

– Viktbegränsning på 25 kilo för undantag från trafikförsäkringskravet kommer att hämma den fortsatta utvecklingen av säkra och robusta fordon, menar Dan Nerén, policychef på Tier mobility, och fortsätter:

– En övervägande majoritet av de över 30 000 elsparkcyklar som för närvarande används i Sverige väger över 25 kilo, och dessa senaste modeller är utrustade med förbättrade säkerhetsfunktioner. Att begränsa undantaget till fordon under 25 kilo kommer leda till strängare försäkringskrav för de senaste modellerna, trots att de är säkrare att använda.

undefined
Tier har flest elsparkcyklar i Eskilstuna, och ser över hur de ska göra i framtiden.

Han tycker att den nyligen antagna försäkringsplikten kan bli en diskriminerande reglering för elsparkcyklar, eftersom deras trafik- och säkerhetsprofil bör jämföras med mekaniska cyklar och elcyklar, snarare än med tyngre motorfordon som bilar och lastbilar.

– Förväntade ökningar i försäkringskostnader och därmed högre priser kan potentiellt avskräcka medborgare från att använda nya delade mikromobilitetstjänster. 

Nu ser Tier över hur de i framtiden ska erbjuda sina tjänster i Eskilstuna.

– Beslutet att införa trafikförsäkringskravet kan potentiellt påverka vilka mikromobilitetstjänster som erbjuds i Eskilstuna. Tier måste nu noga överväga kostnaderna för försäkringen och hur detta kommer att påverka vår möjlighet att bedriva en ekonomiskt hållbar tjänst i Sverige som helhet och i varje enskild stad specifikt, menar Dan Nerén.

undefined
Dan Nerén, policychef på Tier mobility.

Den nya försäkringskostnaden kommer att öka Tiers operativa kostnader markant.

– För att hantera detta överväger vi olika alternativ, inklusive eventuella prisjusteringar. Ett som är säkert är att kraftigt ökade priser högst sannolikt minskar antalet åkturer och därmed vår möjlighet att bidra med hållbara och yteffektiva transporter i Eskilstuna.

Han berättar att de värdesätter initiativ som främjar ökad säkerhet för deras användare och ser positivt på att uppmana och uppmuntra till att använda hjälm.

– Vi anser att detta bidrar till att skapa en tryggare miljö för alla som använder våra elsparkcyklar.

undefined
Länsförsäkringar tar bort självrisken om deras kunder använder hjälm och skulle råka ut för en olycka.

Dan Nerén menar att det är viktigt att notera de betydande förbättringarna inom branschen de senaste fem åren när det gäller trafiksäkerhet för elsparkcyklar för uthyrningsändamål. Den ökade vikten på fordonen, nu strax över 30 kilo, har möjliggjort betydande förbättringar såsom ordentlig fjädring, större däck, dubbla bromssystem, blinkers och stadigare metallramar. 

– Det är av yttersta vikt att dessa framsteg inte undermineras, särskilt med tanke på det nuvarande undantaget för lättare elsparcyklar från trafikförsäkringskravet. Detta undantag bör omprövas för att säkerställa att syftet med trafikförsäkringskravet upprätthålls och för att undvika att favorisera mindre säkra och ofta privatägda fordon.

undefined
Voi, Tier och Qick har elsparkcyklar till uthyrning i Eskilstuna.

Han förklarar att de stöder initiativ som främjar säkerhet och hållbarhet.

– När det gäller försäkringsbolagets erbjudande om fri självrisk med hjälm ser vi positivt på detta, även om det kan finnas utmaningar med hur det ska fungera i praktiken med delade fordon, mikromobilitetstjänster. Det är dock värt att reflektera över att detta inte kommer att vara tillämpbart för de flesta privata fordon då dessa oftast väger under 25 kilo och därmed undantas kravet om trafikförsäkring.

Tidningen har under flera dagar sökt Voi för kommentarer, dock utan framgång.

Trafikförsäkringsplikt

Försäkringen ger ersättning för skador som uppkommer i följd av trafik med ett sådant fordon.

Utöver de fordon som redan är motordrivna ska följande fordon anses som ett sådant fordon:

Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen

Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 kilometer i timmen och har en nettovikt som överstiger 25 kilo.

Källa: Riksdagen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!