Ett par personer har varit i kontakt med tidningen om att stadsnätet inte fungerar. En av personerna är Krister Sager som bor på Lohegatan i Eskilstuna.
– Jag satt på morgonen vid datorn och vid 9-10-tiden så försvann internet för mig. Det kom upp en hemsida från IP-only med en massa information på min skärm, säger Krister Sager och fortsätter:
– Det har varit väldigt mycket problem sen IP-only tog över internet här i stan. I vintras var vi utan tv i fyra-fem dagar då det strulade för IP-only. Så här ska det inte behöva vara.
Han ringde till Eskilstuna Energi och miljö som sa att många ringde om problemet och hänvisade vidare till IP-only.
På IP-only kan man konstatera att ett avbrott inträffat på stadsnätet i Eskilstuna.
– Det var ett kabelbrott där en annan aktör skadade fibernätet, det är ovanligt att det händer, men när det gör det har vi beredskap och vi skickade ut tekniker för felrättning direkt, säger Niclas Karnhill, presschef på IP-only, och tillägger:
– Som vanligt så informerar respektive tjänsteleverantör sina kunder under felrättningen.
Vid 16.30-tiden konstaterade IP-only att felet ska vara åtgärdat och att allt ska fungera som vanligt igen.
IP-only har haft flera problem i Eskilstuna sedan de tog över stadsnätet och för drygt månad sedan hamnade de i blåsväder då de gick ut med prishöjningar i Eskilstuna. IP-only tog över som extern kommunikationsoperatör vid årsskiftet.