Hur ser kulturarbetarens framtid ut?

Martin Roos, vd för Eskilstuna marknadsföring, ska tillsammans med evenemangschefen Micke Lönngren träffa unga blivande kulturentreprenörer som går den ettåriga linjen affärsutvecklingsskolan Lajkka i Eskilstuna.

Eskilstuna2013-12-02 09:00

Ett möte som sker fullt öppet på tisdag i Konstmuseets stora utställningssal, internt kallad "Trean", och i formen av ett samtal med Alar Kuutmann.

Vad kan man säga till en grupp unga studerande som tänker sig en framtid som entreprenörer i kultursektorn?

— Oj, hjälp, det här kanske Micke är bättre på att svara på än jag, men säg så här: Var beredd på massor med hårt arbete. Initialt måste man också skapa kontakter och ett fungerande nätverk. Och så måste man givetvis vara "där" när det händer.

Om man har turen att hamna rätt, vad måste man vara beredd på sedan?

— Jag tror att man måste vara beredd på att det går upp och ned. Jag tror att det kan variera väldigt från ett år till ett annat.

Inte riktigt som i ett vanligt företagande?

— Nej, jag tror inte att det går att jämföra riktigt. Och jag tror att det är än tuffare i dag än det var för säg femton år sedan.

Vad är det som avgör om du har en chans eller inte?

— Allt hänger på de tre t:na. Du ska ha talang, tajming och tur.

Om man lyckas i första läget, hur blir man kvar sedan?

— Det hänger på om du har magkänslan eller inte. Och om du vågar... misslyckas.

Vilken är den viktigaste uppgiften för dig personligen i dag?

— Det är att ro Eskilstunas varumärke i hamn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!