– Intresset är stort och det är kul med så mycket folk här, säger Cecilia Östling, marknadsansvarig på Tumbo husvagnar.
Hon och medarbetarna hade att göra i helgen när företagets lokaler fylldes med trendspanande campingvänner.
– Vi brukar ha 4 000 besökare under vår mässhelg och jag undrar om vi inte slår den siffran i år. Vi har många gamla kunder som kommer hit men vi märker också av ett intresse från en ny yngre generation, säger Cecilia Östling och fortsätter:
– Även om husbilar och plåtisar har kommit starkt i försäljningen de senaste åren så upplever vi också en renässans för husvagnar.
Cecilia Östling har märkt av ett ökat intresse av att semestra inom landet på senare år och tror att den trenden kommer att hålla i sig.
– Vi tror att det kommer att bli ett stort tryck på den här semesterformen och att den förstärks av rådande virusoro.
Enligt preliminär statistik från branschorganisationen Svensk caming, SCR, blev 2019 ett rekordår för Sveriges campingplatser. Antal övernattningar steg med nästan åtta procent till 17 miljoner gästnätter och de utländska övernattningarna i Sverige ökade starkt.
– Det märks att husbilar och camping är stort och det är kul att komma hit och spana in årets trender, säger Conny och Stina Jansson från närbelägna Torpa.
De har haft husvagn i åtta år och brukar styra mot Öland under sommaren.
– I år planerar vi för en tur till Skåne och det gäller att vara ute i god tid och boka plats. Det går inte att chansa och hoppas att det finns någon ledig när man kommer, säger Conny Jansson.
Västeråsparet Krister Carlsson och Pia Torneryd har satt sig till rätta i de vridbara förar- respektive passagerarstolarna i en smakfullt inredd husbil i en och en halv miljoner kronorsklassen. De har precis fått en offert på storasyster i modellprogrammet och verkar överväga affär.
– Kommer vi överens så blir det vår fjärde husbil från Tumbo. Skattereglerna gör begagnande husbilar attraktiva och man får ganska bra betalt vid inbyte, säger Pia Torneryd.
De tillbringar minst 180 dagar om året i husbilen och gör långresor varje vår och höst. Det seniora begreppet för människor som slutat arbeta vill de dock inte kännas vid.
– Vi ser oss inte som pensionärer utan som tidsmiljonärer, säger Krister Carlsson övertygande.