Sedan 1 mars i år är Maria Larsson ensam ägare av spa- och friskvårdsanläggningen Hydrotrim i Eskilstuna, efter en rad år som delägare och dessförinnan anställd.
Verksamheten i lokalerna intill Eskilstunaån, granne med Stålsforsbron, har just överlevt två tuffa pandemiår. Hydrotrim, med sitt fullspäckade veckoschema av vattengympa och babysim och med populär spa- och relaxavdelning, har i dag runt 100 gäster i åldrarna 0–90+ dagligen.
Många vattengympadeltagare är pensionärer, och för alla som kommer till träningen i bil har det i alla år funnits en muntlig överenskommelse om att Hydrotrims kunder får nyttja lediga platser på grusplanen intill, där det sedan länge råder två timmars gratisparkering. Platserna används även av övriga företag i området. Hydrotrim har fram till nu också haft två handikapp-platser strax utanför entrén till sitt förfogande.
Häromdagen togs handikappskyltarna bort och Maria Larsson fick ett mejl från fastighetsförvaltaren, Saps: Några av parkeringsplatserna ska hyras ut till Region Sörmland, besöksparkeringen ska bort och Hydrotrims gäster måste sluta parkera där. "Problemet" måste lösas inom kort och Saps hotar med att om Hydrotrims kunder ertappas med att ockupera p-platserna blir hanteringen av frågan "mer formell". Maria erbjuds att hyra några platser.
Hon är ledsen och bekymrad.
– På en eftermiddag ändrades förutsättningarna för hela vår verksamhet. Både vi och våra kunder är i chock, och just nu vet jag inte hur vi ska lösa detta. Ska jag hyra ett antal platser à 200 kronor i månaden tvingas jag höja mina priser radikalt.
–Jag har kontrakt till 2024, men har hoppats kunna förlänga det i många år framåt. Vårt lilla, unika företag har kunder som kommer till oss från både Malmköping, Strängnäs och Kungsör. Människor kommer för motion och för rehab, och både strokeföreningen, simskolor, Korpen och en rad andra företag hyr in sig hos oss. Många måste ta bilen hit, och att gå en längre sträcka är omöjligt.
– Jag förstår naturligtvis att allt kostar pengar och att gratisparkeringar snart är ett minne blott i stan, och det står tyvärr ingenting om parkeringsplatser i vårt kontrakt. Men jag hade önskat att vi fått en övergångsperiod att lösa detta på och en diskussion med fastighetsägaren. Mitt i månaden, mitt i terminen slår de undan benen på mig.
I receptionen är stämningen upprörd. Många av förmiddagens motionärer har samlats och diskuterar nyheten om parkeringsplatserna.
– Jag har gått här i många år, säger en äldre kvinna, det är inte oss de ska jaga från parkeringen. Folk som ska in till stan gratisparkerar här. Ålandsresenärer som reser från busstationen likaså. Varför sätter de inte bara upp en p-automat? Det vore mycket mer rättvist.
Svante Pettersson och Peter Olsson samåker till gympan från Gillberga. De håller med och skulle gärna se att parkeringen kostar några kronor.
– Det är ju inte Maria som ska behöva hyra parkeringsplatser åt oss, och om hon tvingas höja priserna på grund av detta straffas ju även alla som går eller cyklar hit. Parkeringen är dessutom sällan full, den räcker till alla i kvarteret, vad är egentligen problemet? Är det ens lagligt att komma mitt under en hyresperiod med såna här krav – och sabba för små företag?
– Vi har köpt terminskort, ska Hydrotrim tvingas kräva oss på en extraavgift nu?
David Hofmann är vd för det kommunala bolaget Eskilstuna Logistik & Etablering. Han har själv inte varit på plats för att prata med Hydrotrims ägare och kunder, men förklarar vad som föregått förändringarna som nu är på gång.
– Kvarteret Tackjärnet med sina gamla industribyggnader är ett stort område, som varit väldigt rörigt länge. Det står bilar, lastbilar och olika sorters fordon lite överallt. Vi vill skapa ordning och reda, och se till att undvika olyckor, minska riskerna för stölder och ge hela kvarteret ett ansiktslyft så besökaren får ett bättre intryck än man faktiskt får i dag.
– Det finns ju lagar och regler som måste följas kring avstånd och annat i ett industriområde. Därför gör vi ett omtag nu och ser över allting.
Och först av allt ska en stor riskanalys av området beställas och utföras. Tillkommer gör också en brandtillsyn, där Räddningstjänsten ska mäta och kontrollera om de två handikapp-platserna strax utanför Hydrotrims entré är i vägen vid en eventuell brand eller om de kanske kan få vara kvar ändå.
David Hofmann konstaterar att många hyresgäster berörs av arbetet. Men några beslut kring hur det ska bli med den stora parkeringen på grusplanen är ännu inte tagna. Han håller med om att de första förändringarna genomförts väl snabbt, och beklagar Hydrotrims chockartade upplevelser.
– Handikapp-parkeringarna togs bort lite hastigt kan jag tycka. Och om det genomförts på det sätt du beskriver är det olyckligt och inte bra kommunicerat av fastighetsförvaltaren.
Hur många hyresgäster som verkligen vill hyra parkeringsplatser på planen vet inte Eskilstuna Logistik & Etableringar än.
– Det ska vi titta på och försöka pussla ihop så att alla känner sig nöjda. Vi har inte kommit fram till någon helhetslösning. Kanske kan man tänka sig att slutresultatet blir en mix, med företag som hyr ett antal platser och en liten – kanske avgiftsbelagd – besöksparkering på återstående.
– Jag förstår om Hydrotrims ägare tycker det känns tråkigt om de ska behöva betala för kundernas parkering och tvingas höja avgifterna, men jag tror och hoppas vi ska kunna skapa något alla blir nöjda över.
Tills vidare får Hydrotrims personal och kunder fortsätta parkera på lediga platser på grusplanen.