Håkan Bodman är managementkonsult vid konsultbolaget Inhouse AB. Smeknamnet "byrådoktorn" kommer av att han specialiserat sig på att hjälpa reklambyråer och inhousebyråer. Han har bland annat hjälpt Telenor att starta sin inhousebyrå och Fazer att utveckla sin inhousebyråfunktion. För närvarande hjälper han Eskilstuna Strängnäs energi och miljö, ESEM, med att utveckla sitt marknads- och kommunikationsarbete. Inhouse AB driver ett nätverk med cirka 140 inhouseansvariga och Håkan Bodman är ansvarig för Inhousebarometern som är en årlig kartläggning av den svenska inhousebyråbranschen. Förra året gav han ut boken "Hur man skapar en framgångsrik inhousebyrå".
Håkan berättar att den snabba utvecklingen med att fler och fler organisationer väljer att ta fram marknadsförings- och kommunikationsrelaterat innehåll inhouse har pågått i 7-8 år. Nya digitala och sociala kanaler har ändrat konsumenternas sätt att leta efter information och företagen har börjat kommunicera "always-on". Företagens marknadsföringsbudskap finns ständigt tillgängliga digitalt för deras målgrupper. Det kräver snabbhet från företagens sida, vilket de bäst kan uppnå genom att sköta marknadsföringen inhouse.
Hur kommer man då igång med en inhousebyrå?
– Identifiera det som är smartare att göra själva internt, det som går fortare om man gör det själv, som blir tillräckligt bra eller bättre och som kan göras till lägre kostnad, säger Håkan.
Han tipsar om att utgå från organisationens affärs- och kommunikationsmål samt behov och resurser. Han ger även rådet att formulera ett preciserat uppdrag för inhousefunktionen.
– Tillsätt utifrån det de roller/kompetenser som behövs.
Organisationer som redan har en inhousefunktion och som vill ta nästa steg får rådet att utgå från den funktion/verksamhet man har och titta på mål, behov och resurser.
– Omformulera uppdraget utifrån detta. Tillsätt utifrån detta de ytterligare roller/kompetenser och de processer som behövs.
Håkan presenterade under sin föreläsning en lista med saker som är viktiga att tänka på när man skapar en framgångsrik inhousebyrå:
- Det övergripande uppdragets betydelse:
– Precisera graden av produktion, service, strategisk partner, rådgivande, konceptuell leverans, kreativitet och vilket mandat inhousefunktionen ska ha, säger Håkan.
Han ger också rådet att skapa samsyn om uppdraget internt och att förankra det ordentligt.
- Vikten av en effektiv beställningsprocess:
– Få bort sådant som inte stödjer affärs- och/eller kommunikationsmålen. Se till att det som ska göras är genomtänkt och väl förberett.
Håkan menar även att det är viktigt att det finns strukturer för hur beställningar till inhousefunktionen ska gå till. Beställare kan behöva utbildning och kanske till och med certifiering.
– Det är viktigt att det finns få vägar in för "beställningar".
- En effektiv intern arbetsprocess:
– Det gäller att ha tydliga processer för olika typer av uppdrag, allt från stora kampanjer, mindre aktiviteter, repetitiva saker och det som dyker upp ad-hoc.
- Hur man med begränsade resurser kan bedriva kreativt arbete:
– Med rätt processer och verktyg kan man skapa kreativa underverk, säger Håkan.
Han beskriver både den kreativa processen och brainstormingprocessen. Han lyfter även AI som ett värdefullt verktyg.
– Rätt använd är ChatGPT ett superverktyg. Den kan spruta ur sig idéer och förslag i en takt och omfattning vi människor inte är i närheten av.
– Sedan måste den mänskliga hjärnan ta vid för den har både humor, känslor och omdöme vilket AI saknar.
- Vad man ska tänka på i samarbetet med externa byråer:
– Var noga med analysen av vad som är smartast att ha inhouse och vad som behöver köpas in, säger Håkan.
– Träffas ofta och skapa rutiner för detta.
Håkan konstaterar att inhousetrenden inte är någon fluga.
– Det är bekräftat att inhouseutvecklingen inte är en trend som bryts av lågkonjunkturer utan det är en beständig utveckling som fortsätter.
Det finns dock fortfarande ett behov av externa byråer. 76 procent av de svarande i Inhousebarometern arbetar även med externa byråer.
– De behövs för specialistkompetens som inte behövs dagligen och för att få in ett annat perspektiv, säger Håkan.