Den här artikeln publicerades i Norrköpings tidningar i november 2023.
Bygget på Duvelundsvägen i Fyrby har varit en följetong sedan NT skrev om problemen första gången i mitten av september.
Hyresgäster, som sagt upp sina tidigare lägenheter och kom till Duvelundsvägen med fulla flyttlass, fick inte tillträde till lägenheterna och stod plötsligt utan någonstans att bo. Flera fick vänta upp till en månad innan de fick flytta in och väl på plats har det kommit rapporter om saker som inte fungerat, dålig städning, ventilation som krånglar och stora svårigheter att få kontakt med fastighetsägaren Livi Fastigheter.
– När vi flyttade in var lägenheten helt ostädad och det var byggdamm överallt. Vi hade inget vatten eller fungerande toalett de första dagarna, berättar Robert Andersson.
– Vi fick en nyckel till en annan lägenhet på en annan loftgång för att kunna använda en toalett som fungerade, säger sambon Jenny.
Listan på problem sedan de flyttade in kan göras lång.
– Ugnen och tvättmaskinen fungerade inte, det fanns inget handtag till balkongen. Skåpsdörrarna är skeva det finns inga backar i garderoben. Under två veckors tid hade vi bara 14–15 grader inomhus, säger Robert Andersson.
– Samtidigt vet vi andra grannar som haft 27–28 grader hos sig, säger Jenny.
Under ett par helger löpte också ventilationssystemet amok och dundrade högljutt dygnet runt.
– Det lät som Ayia Napa på 80-talet, säger Jenny.
– Man ser hur det sprutat ut skit runt ventilationen, säger Robert.
– Vissa dagar vill man bara flytta, andra gånger tänker man att vi får väl bita ihop.
Robert och Jenny är också besvikna på den ekonomiska ersättning de fått. De skulle först ha flyttat in 15 augusti, sedan flyttades det till 22 augusti. Då skulle de få ställa in sina saker, men fick besked samma dag att lägenheten inte var klar. De erbjöds ett förråd som var för litet. 22 september fick de till slut flytta in. Under tiden hade de fått bo i en husbil som de kunde ställa hos bekanta.
– Alla har fått hyreskompensation, men jag har inte fått ersättning för det jag lagt ut. Sammanlagt är det över 30 000 kronor. Jag har varit tydlig med att jag kommer att vara en jobbig hyresgäst nu och jag kommer att felanmäla allt som dyker upp, säger Robert.
– Vi har vår fulla rätt att vara det också. Som det ser ut här vill man inte ta hem folk. Det är helt sjukt att trappen inte städats på åtta veckor och vi bara förväntas ta det, säger Jenny.