75 000 kronor i stödköp hos matbutik: "Räcker inte"

Mathörnan på Drottninggatan hotas av konkurs. Då gick hyresvärden SBB in och stödköpte matvaror för 75 000 kronor. Men det hjälper inte, menar ägaren Mohammed Sidek.

"Jag tackar för att de köper mat men det hjälper inte mig", säger Mohammed Sidek, ägare till Mathörnan. Här ses han med delägaren Ahmed Sadeq Robeen.

"Jag tackar för att de köper mat men det hjälper inte mig", säger Mohammed Sidek, ägare till Mathörnan. Här ses han med delägaren Ahmed Sadeq Robeen.

Foto: Karolin Fridell

Eskilstuna2022-05-12 06:49

Tidningen har tidigare skrivit om Mohammed Sidek, ägare till mataffären på Drottninggatan, som hotas av konkurs. Gatan byggs om och därför har han tappat många kunder. Under vårat samtal är han märkbart uppgiven och berättar att dagskassan sjunkit från 17 000 kronor till endast 500 till 2 000 kronor. Räkningarna fortsätter att trilla in och Mohammed Sidek ser ingen lösning på situationen.

– Vem är ansvarig för ombyggnationen? Jag har pratat med så många, men ingen vet vem som är ansvarig. Någon säger regeringen, ska jag ringa dem? Det går inte, säger Mohammed Sidek. 

undefined
Mohammed Sidek och Ahmed Sadeq Robeen äger Mathörnan som tappat många kunder sen vägarbetet på Drottninggatan påbörjades i vintras.

Han har haft löpande kontakt med hyresvärden om sin situation och bett om hjälp. Bland annat efterfrågar han hjälp med hyran och att få ut sin innestående hyresdeposition. Något han menar att SBB lovat att ge tillbaka. I stället valde hyresvärden SBB att via Stadsmissionen stödköpa matvaror hos butiken för 75 000 kronor.

– Hade jag fått tillbaka min hyresdeposition om 50 000 kronor hade jag kunnat betala hyran med det. Jag har inte gått plus på att SBB köpt matvaror för 75 000 kronor. Varorna var redan prissänkta och jag går bara plus minus noll. Jag gör ingen vinst på detta, säger Mohammed Sidek.

Att minska utgifterna för att kunna betala innestående fakturor är högsta prioritet för affären. Hjälp med hyran hade underlättat för honom eftersom de växande utgifterna gör att han inte kan köpa in fler varor. 

Jessica Söör fastighetsförvaltare för Sörmland på SBB, Samhällsbyggnadsbolaget AB, ställer sig frågande till Mohammed Sideks kritik. 

– Det är svårt att förstå att han inte blir hjälpt av detta, för mig är det samma sak som att vi skulle hjälpt honom med hyran. Vi köpte matvaror för 75 000 kronor från butiken som vi skänkte till Stadmissionen för att stötta hans verksamhet, säger Jessica Söör. 

undefined
"Vi vill hjälpa våra hyresgäster och samtidigt göra en god sak, därför skänkte vi maten till härbärget", säger Jessica Söör fastighetsförvaltare på SBB.

– Vi brinner för våra hyresgäster och det kändes bra i hjärtat att göra detta. Vi gjorde detta i stället för hyresrabatter så att han kan fortsätta bedriva sin verksamhet, säger Jessica Söör. 

Han menar att han är konkurshotad nu och efterfrågade hjälp med hyran. Är det inte viktigt att lyssna om ni vill hjälpa honom? 

– Det är inte sagt att det här är det sista vi gör. Det här det första steget och vi tror att ombyggnationen av gatan kommer bli jättebra för honom längre fram, säger Jessica Söör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!