Nedringda efter fejk-sms – oroliga kunder i långa köer

Mängder av personer har i dagarna fått sms från Ikea om att deras varor finns redo att hämta ut, trots att de inte beställt något. Ikeas kundservice har i dagarna blivit totalt nedringda av personer som fått sitta i timslånga telefonköer för att få svar.

"Vi vet som sagt att många just nu verkar få sms som påstås komma från Ikea. Men vi har ingen kunskap om hur många som är drabbade eller som ligger bakom", säger Joakim Borgudd, presskontakt på Ikea Sverige.

"Vi vet som sagt att många just nu verkar få sms som påstås komma från Ikea. Men vi har ingen kunskap om hur många som är drabbade eller som ligger bakom", säger Joakim Borgudd, presskontakt på Ikea Sverige.

Foto: Ikea

Eskilstuna2023-11-24 13:30

I onsdags fick en äldre kvinna i Eskilstuna ett sms som hon trodde kom från Ikea. Det stod att hennes beställning nu var klar för att hämtas i butiken. Kvinnan hade dock inte beställt några varor och fattade oråd, men ville dubbelkolla med Ikea.

– Jag blev förbannad för vi hade ju inte beställt något. Det stod ett nummer man skulle ringa och uppge en kod för att bekräfta att man fått detta sms, förklarar kvinnan som vill vara anonym.

Hon ringde numret flera gånger och till slut fick hon svar, av en kvinna som pratade engelska.

undefined
En äldre kvinna i Eskilstuna satt i över två timmar för att komma fram till Ikeas kundservice.

– Då lade jag på direkt och sökte upp ett nummer till Ikea på nätet. Då fick jag sitta i telefonkö i över två timmar innan jag äntligen fick ett svar.

Hos företagets kundservice förklarade en tjej för den äldre kvinnan att Ikea blivit totalt nedringda de senaste dagarna då någon eller några massbombat personer med fejk-sms.

– Det är bedrövligt att inte Ikea går ut och informerar om att detta pågår, vi har inte sett något om just detta någonstans.

När vi söker Ikeas pressavdelning får vi till slut svar och de tycker att det är tråkigt att kvinnan drabbats av detta fejk-sms.

undefined
Joakim Borgudd, presskontakt på Ikea Sverige.

– Bra att hon kontaktade oss. Det förekommer tyvärr många falska kampanjer där kända varumärken utnyttjas för att vilseleda människor, tyvärr utnyttjas även Ikeas varumärke i dessa, förklarar Joakim Borgudd, presskontakt på Ikea Sverige.

Han berättar vidare att det inte bara är fejk-sms som skickas ut. De ser mycket allvarligt på att människor luras och vill bidra till att deras kunder enklare ska kunna identifiera bluffkampanjer.

– Kampanjerna figurerar i mejl, sms och i sociala medier och kan handla om påstådda presentkort och värdekuponger. Just nu verkar många handla om sms som påstås komma från Ikea och handla om ordrar, menar Joakim Borgudd.

undefined
Någon skickar falska sms till folk och uppger sig att skicka från Ikea.

Har ni någon uppfattning om hur många personer det kan röra sig om som har fått sms nu?

– Vi vet som sagt att många just nu verkar få sms som påstås komma från Ikea. Men vi har ingen kunskap om hur många som är drabbade eller som ligger bakom.

Vad ska man göra om man får ett sms av detta slag som verkar komma från er?

– Vi uppmanar alla kunder som hör av sig till oss att polisanmäla det, avslutar Joakim Borgudd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!