Trots många besökare på marknaden framför allt under fredagen och lördagen – har försäljningen av marknadsprylar gått dåligt under evenemanget, enligt flera försäljare som tidningen har pratat med.
– Nej, det har väl inte gått något vidare. Folk handlar inte, kanske beror det på att det är i mitten av månaden och att det är dåligt väder, säger en godisförsäljare.
Andra menar att ett bristande arrangemang bidragit till de dåliga försäljningssiffrorna.
– Det kostar för mycket att stå här i relation med vad vi får in och det täcker knappt kostnaderna. Det är jättedåligt arrangerat, för hög konkurrens – det är för många som säljer samma sak. Vi är exempelvis fyra till fem som säljer godis och tittar du runt här så är det flera som säljer oliver. Det blir för mycket av samma sak och det funkar inte. Det måste bli en förändring om vi ska komma tillbaka, säger en annan knalle.
Men det är inte endast en annan fördelning av olika typer av marknadsstånd som försäljarna efterfrågar – utan även en annan placering och utformning. Genom att placera ut stånden på rad utmed en och samma gata, tröttnar besökarna när de väl når slutet – särskilt när det är så många som säljer samma sak, förklarar ännu en försäljare.
Susanna Perämäki, som är projektledare för Eskilstuna marknad, berättar att hon har fått till sig besvikelsen från försäljarna och att hon känner med dem.
– Vi har varit vana vid sol tidigare år, vilket har resulterat i mycket folk och försäljning. Nu när det varit regn har det varit ungefär hälften så mycket folk, vilket så klart innebär att försäljarna kanske bara säljer hälften än vad de brukar. Jag förstår att de där besvikna.
Att utbudet i år skulle vara enformigt är inget som hon håller med om.
– Vi hade ett väldigt varierat utbud tycker jag med bland annat churros, kläder och godis. Det var inte heller endast på Hamngatan utan det fortsatte även upp mot Strömsholmen där vi hade food trucks och servering, säger Perämäki och fortsätter:
– Jag är övertygad om att de hade sålt bra om solen hade varit här, men nu regnade det bort, tyvärr.
Det finns inget ni som arrangörer kunde gjort annorlunda?
– Man kan alltid göra saker bättre. Vi kommer träffas och göra en utvärdering av årets marknad, som vi alltid gör för att se vad vi kan göra för förbättringar.