Under flera års tid har det kommunägda energibolaget EEM delat ut en informativ almanacka i pappersform till alla boende i kommunen. På senare år har upplagan utökats till 72 000 exemplar för att också täcka alla elkunder i Strängnäs.
Från och med i år är det slut med det. Någon almanacka för 2020 blir det inte.
– Det känns som höjden av snikenhet. Jag har aldrig varit med om något liknande och tycker att beslutet är botten, säger Kjell Flygenius som bor i villa i Hagnestahill.
Han har uppskattat det årliga utskicket från EEM och tror att den uteblivna almanackan kommer att ställa till det för många.
– Okej, det är bara en almanacka vi talar om men den har innehållit bra information och tips om el, vatten och när soptunnan ska tömmas vid röda dagar.
När årets leverans uteblev reagerade därför Kjell Flygenius med ilska.
– De gick inte ut med någon förhandsinformation om att de skulle sluta med almanackan. Det fick jag läsa på deras webbplats. Här sitter vi redan och betalar ganska mycket pengar i både kommunal skatt och via räkningar till EEM. Då kanske man kan förvänta sig en lite almanacka i gengäld, säger Kjell Flygenius irriterat och fortsätter:
– För EEM är det här skitpengar och det är bara så dumt. Jag hoppas att de tänker om och återupptar trycksaken till nästa år.
Han tror att det skulle räcka med att EEM lät trycka en upplaga till kommunens fastighetsägare och inte till vartenda hushåll.
– De behöver inte ens skicka den med posten om de vill spara pengar – jag kan komma och hämta den själv, uppmanar Kjell Flygenius.
Enligt Fredric Mazzarello, marknadschef på EEM, har bolagets almanacka kostat en halv miljon kronor att trycka och distribuera.
– Visst finns det en ekonomisk aspekt här men beslutet grundar sig främst på att allt fler kunder önskar digitala lösningar samtidigt som det är miljömässigt klokt att sluta dela ut den.
All information som tidigare funnits i almanackan om bland annat hämtningsdagar, öppettider och bolagets olika affärsområden går att läsa på eem.se och i kundtidningen "Hos Oss" som går ut till alla kunder.
– Det löser inte problemet för dem som vill ha en pappersversion av almanackan och det är tråkigt att ta bort en produkt som har uppskattats, men vi tycker att beslutet vägs upp av miljövinsterna, säger Fredric Mazzarello.