Den politiska majoriteten har sagt att de ska ge besked om flygplatsens framtid under mandatperioden.
– Den rapport vi nu fått ger en bra vägledning i frågan och vi kommer att ge tydliga besked framöver. Samtidigt är det viktigt att vara lite kylig. Så innan vi kan säga något definitivt behöver vi svar på några väsentliga frågor, säger Jimmy Jansson.
Han understryker att majoritetens utgångspunkt för de beslut som rör flygplatsen är att generera nya jobb.
– Vi har aldrig haft så många etableringar av nya företag som nu och vi vill absolut inte hamna i ett läge där vi inte kan erbjuda mark. Därför kommer vi nu vända oss till Eskilstuna Kommunföretag som får svara på om en ändrad markanvändning av flygplatsen kan generera fler jobb i närtid. Därefter kan vi ge bolagen nya och ändrade ägardirektiv, något vi sannolikt gör i samband med den årsplan som läggs fram i juni.
Det kraftigt förändrade säkerhetspolitiska läget till följd av Rysslands invasion i Ukraina kan dock visa sig vara avgörande för de beslut som måste fattas.
– Det är den andra frågan vi måste ha svar på innan vi kan ge något besked. Vi måste säkra upp vad vi får göra. Utifrån det rådande läget är det inte självklart att Eskilstuna flygplats är ointressant ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv, säger Jimmy Jansson och betonar att kommunen fört diskussioner med Försvarsmakten under många år gällande flygplatsen.
– Deras ord väger tungt och vi vill inte medverka till att försämra Sveriges försvarsförmåga.
Om Försvarsmakten inte har något intresse av flygplatsen, vad är din vision av hur området utvecklas inom några år?
– Då tror jag att det handlar om en utbyggnad av logistikparken, förutsatt att etableringarna ger nya jobb. Men det hänger också på att en ny detaljplan ska tas fram, något som visserligen kan gå ganska fort.
För att tillgodose marknadens efterfrågan på mark ser han också ett ytterligare alternativ.
– Kommunföretag kommer också få i uppgift att titta på den mark i logistikparken som i dag utgörs av ett stort flislager. Det är inte säkert att den verksamheten måste ligga där. Skulle man få loss den marken har vi ytterligare 120 hektar att erbjuda.
Liberalernas gruppledare Stefan Krstic ser bara en skyndsam avveckling till förmån för logistikmark, som alternativ.
– Vi är alltid skeptiska när kommunen ska bedriva företag, men vi ville ge bolaget en chans att se om det finns någon privat som kan köpa och utveckla flygplatsen. Vi kan konstatera likt bolagets ordförande att flygplatsspåret är kört i botten. Det är dags för en avveckling, säger han.