För drygt tre veckor sedan fick Johanna Achtman besked från ARN, Allmänna reklamationsnämnden, att hon hade rätt att få tillbaka alla sina inbetalade pengar för den studentkryssning som blev framskjuten. Resan skulle ha skett i början av april men flyttades fram till slutet av maj då coronapandemin slog till med hårda restriktioner till följd.
Fun cruises, arrangören av studentkryssningarna, fick rekommendationer från ARN att betala tillbaka pengarna inom 14 dagar. Snart tre veckor senare har inga pengar trillat in på Johanna Achtmans konto.
– Jag har gått och väntat på att få ett svar från Fun cruises, hur de ställer sig till ARN:s beslut och när jag ska få mina pengar tillbaka. Men jag har inte hört någonting, det är helt tyst. Varken pengar eller mejl har dykt upp, man hade ju förväntat sig att de skulle höra av sig på ett eller annat sätt, menar Johanna Achtman och är väldigt irriterad över Fun cruises oförskämda tystnad.
Hon har vänt sig till Eskilstuna kommuns konsumentvägledare Laila-Marit Sandberg för att be henne att gå vidare och föra hennes talan.
– Fun cruises verkar ha stängt av sin mejladress och bytt domäner, vilket har gjort allting krångligt. De svarar inte längre där man tidigare har kunnat kontakta dem, förklarar Johanna Achtman.
– Jag har fört fram Johannas Achtmans budskap till Fun cruises. Jag har skrivit att ARN rekommenderar att de ska betala tillbaka studenternas pengar efter det beslut som har tagits. Dock har jag inte fått någon återkoppling alls trots att jag skrev redan den 5 oktober, säger Laila-Marit Sandberg och tillägger:
– Sen har jag skickat sms till den som var ansvarig för Fun cruises då bokningarna gjordes. Jag har inte fått några svar därifrån heller.
Utöver att ha bett konsumentvägledaren om hjälp har Johanna Achtman även vänt sig till en jurist.
– Hon ska se över det här och återkomma till mig. Det är bra för mig att veta vad som verkligen gäller.
Medan hon själv försöker att få igen sina pengar håller flera av hennes kompisar, som är ett år yngre, på och bokar sig för nästa års studentkryssning. Med samma företag.
– Kompisarna har ju nappat på det här, det är en stor fest som alla vill vara med på. De har bokat med samma företag och allting, man undrar hur det ska gå med det, kommer de iväg över huvud taget?
– Jag känner att det här måste uppmärksammas. Försöker Fun cruises att komma undan med det som har hänt oss? Vi kanske behöver gå ihop ett större antal studenter och göra en gruppanmälan. Jag vet inte vad, men jag tycker absolut inte att de ska komma undan, avslutar Johanna Achtman.
Laila-Marit Sandberg tycker att allting har blivit än mer komplicerat de senaste veckorna.
– Det som jag tycker rimmar illa är att det verkar som att Fun cruises har bytt företag bakom studentkryssningarna. Det ser ut som samma företag som innan, men när man tittar ordentligt ser man att både namn och organisationsnummer är bytt. De studenter som ställer kravet nu kommer rent juridiskt till fel bolag, det här har gjort allting mer komplicerat.
Enligt uppgifter till Eskilstuna-Kuriren är det minst två studenter till i Eskilstuna som har fått rätt mot Fun cruises via ARN.
Tidningen har sökt Fun cruises för kommentarer, men som vid tidigare försök har de ej gått att nå.