Insamling i Morgonsoffan

Annika Edetun Lahtinen, ordförande i Marknadsföreningen i Eskilstuna, som i samband med fredagens Morgonsoffa tog initiativ till att samla in bidrag till flyktinghjälp.

Annika Edetun.jpg

Annika Edetun.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-09-18 19:08

– Innan Morgonsoffan var vi flera gånger inne på det här med att göra gott för andra. Det var även rubriken för dagen. Det behöver egentligen inte vara så avancerat och så mycket plan bakom. Jag tycker att man ska utgå från sig själv och se vad jag klarar av att göra just nu. Att ge i nuet och i det lilla oavsett vad det handlar om för någonting.

Hur gick insamlingen till?

– Vi vet ju om att man inte har kontanter alla gånger så att skicka fram en korg eller en hatt och plocka in pengar på det sättet är inte alltid så lyckosamt. Då gick jag in och tittade på Eskilstuna-Kuriren och Röda Korsets kampanj och såg att ni hade både swish och sms-möjlighet i kampanjen. Det här handlade inte om oss på något sätt, utan det handlade om att göra gott för andra och hjälpa till så mycket vi kan.

Hur blev responsen på insamlingen?

– Vi ser ju inte om det har kommit pengar via swish eller via sms, men det hoppas vi att det har gjort. Insamlingen i kontanter blev 1 261 kronor som kom in i korgen där. Det får man säga var ganska bra gjort.

Vilken betydelse kan marknadsföring ha i samband med en insamling?

– Det beror lite på hur man ställer sig till det här med marknadsföring, men om man inte vet om att en insamling sker så är det ganska svårt att få in några pengar. Informationen är en del av marknadsföringen, att berätta om vad man gör och varför och i vilket syfte. I grunden tror jag att det är avgörande för att man ska lyckas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om