Den 18 oktober upptäckte Fredrik Stråhle att det var problem att komma ut på internet i hemmet i Näshulta. Dagen därpå felanmälde han till sin operatör Telia. Snart en månad senare är problemet inte löst och en mängd boende omkring Näshulta, Hållsta och Skogstorp vittnar om samma bekymmer.
– Jag har varit i kontakt med Telias support varannan eller var tredje dag, men jag får ingen återkoppling om vad som är åtgärdat, säger Fredrik Stråhle.
Då han inte har möjlighet till fiber har han mobilt bredband och han kan själv se Telias mast från där han bor. I två år har Fredrik Stråhle haft mobilt bredband och telefoni hos Telia utan problem. Nu är både tjänsterna drabbade.
Vissa dagar kan Fredrik Stråhle komma ut på ett ytterst långsamt internet hemifrån, det går bland annat ofta att kommunicera via Facebook. Vissa dagar går det inte att komma ut på internet alls. Att ringa är lika problematiskt trots att telefonen säger att den har full mottagning.
– Det måste vara Telias mast som inte skickar signalen vidare, säger Fredrik Stråhle.
Fredrik Stråhle jobbar vanligtvis i Stockholm men har med anledning av pandemin beordrats att jobba hemifrån. På grund av internetstrulet har han nu tillfälligt tvingats flytta sitt kontor till svärsonens lägenhet i Eskilstuna.
– Vi såg en löst springande hund hos oss härom dagen och kunde inte ens ringa 114 14. Man blir väldigt handikappad. Jag är rädd att inte ens kunna nå 112 om det skulle behövas, säger Fredrik Stråhle.
Han jobbar själv med support och riktar skarp kritik mot Telias sätt att hantera ärendet.
– Jag är fruktansvärt frustrerad över Telias support. Jag vet hur viktigt återkoppling är och jag har inte ens fått något ärendenummer. Jag får förklara mig varje gång jag ringer, säger Fredrik Stråhle.
På Näshultas officiella Facebooksida finns en tråd där en mängd personer vittnar om liknande problem i, förutom Näshulta, bland annat även Skogstorp, Hållsta och Bälgviken.
På Telias sida för driftstörningar finns inga uppgifter om problem i Näshultaområdet. Uppgifter på Näshultas officiella Facebooksida gör gällande att problemet beror på att uppgradering av en mast i området försenats på grund av pandemin och att det ska pågå arbete för att åtgärda problemet.
Inger Gunterberg är pressansvarig på Telia.
– Det har varit tekniska problem och viss teknisk utrustning har fått bytas ut på masten, säger hon.
Varför har det tagit så lång tid att åtgärda problemet?
– Det är bara att beklaga att det har tagit så lång tid. Jag har inte detaljerna, men det har tagit tid att få leveranser och så har vi en pandemi som också påverkar att det har tagit längre tid, säger Inger Gunterberg.
Problemet ska ha åtgärdats under fredagen menade Inger Gunterberg när tidningen pratade med henne på tisdagsmorgonen. Uppgifter Fredrik Stråhle starkt ifrågasätter.
– Jag pratade med support i dag och de sa att arbete pågår och att det beräknas vara klart den här veckan. Det blev lite bättre i fredags, men det är långt ifrån bra, säger han.
– Jag väntar fortfarande på ett sms eller annan återkoppling om att mitt ärende är avslutat och att problemet är åtgärdat, som en riktig support ska göra, fortsätter Fredrik Stråhle.
Inger Gunterberg igen.
– Vi får ta reda på vad det är som inte fungerar. Men det viktiga här är i alla fall att vi håller på att åtgärda problemet.