Baltica kör dagtid och kommer in i Mälaren från Södertälje.
– Vi ska underhålla basrännan från Södertälje till Köping. Sjötrafiken ska normalt hålla den öppen själv men när det fryser på kraftigt med mycket snö och kallt, som nu, måste Baltica gå in och göra detta jobb, säger Amund Lindberg, driftledare på isbrytarledningen på Sjöfartsverket, och fortsätter:
– Vi utgår från Södertälje vid sju-tiden på lördag morgon och sen jobbar vi oss inåt Mälaren. Man kan gå in på hemsidan Marinetraffic och se var Baltica befinner sig. Vi räknar med att hålla mellan åtta och tolv knop i hastighet.
Han förklarar att farten är helt beroende på isens tjocklek.
– Vi vill inte bryta för långt från själva rännan får då blir det sprickor i isen. Det är lite finess med detta, det färdas rätt mycket folk på Mälaren så det är viktigt att det blir rätt. Gå inte ut på isen och titta när vi kommer, det är viktigt att poängtera.
Två av tre vintrar behöver den här insatsen göras.
– Det finns två ställen där vi bryter is utan att assistera, det är på Mälaren och Ångermanälven. Annars bryter vi ute till havs och hjälper fartyg in till hamnen. Antingen går vi före fartyg och bryter eller så bogserar vi. Att vi behöver gå in i Mälaren beror på att isen ligger still, det är mycket öar och land runt så det blir landfast is här, avslutar Amund Lindberg.
Baltica är 57 meter lång, 12 meter bred och är 3.75 meter djupgående. Maxfart är 15 knop.