"Jag tänker satsa mer på mitt varumärke"

Illustratören Hue Huynh har kompletterat sin uppdragsverksamhet med egna produkter. Nu är hon aktuell med målarboken Alfabetets magiska värld.

Eskilstuna2016-05-07 14:07

– Jag vill att mina illustrationer ska väcka en nyfikenhet, att man ska kunna upptäcka något nytt varje gång man tittar på dem. Jag älskar detaljer. Ju mer desto bättre! säger Hue Huynh.

Hon startade sitt företag 2006 samtidigt som hon studerade på Mälardalens högskola. Vid sidan av studierna gjorde hon mycket illustrationsjobb åt Coco form, än i dag är de hennes bästa och mest trofasta kunder.

– Det var otroligt lärorikt! Jag fick se hur det var att jobba med riktiga kunder, att jobba mot deadlines och budgetar. 

Efter skolan fick hon allt fler uppdrag av eventbyråer och reklambyråer.

– Jag behärskar många sorters olika manér. Jag gick till en kund och frågade vilken stil de ville ha och så anpassade jag min stil efter deras önskemål, säger hon och fortsätter:

– Jag hade väldigt mycket jobb, men var väldigt anonym som illustratör. När jag kom tillbaka efter mammaledigheten tog jag ett beslut om att utveckla min egen stil.

Hue Huynh började göra fler egna tavlor, bland annat tavlor som föreställde bokstäver. 2014 blev hon ombedd att skapa en illustration över festivalområdet när Kentfest arrangerades i Stockholm.

– Det kom in större uppdrag med mer konstnärlig frihet så det var verkligen suveränt. Då kände jag att jag var på rätt spår.

Hon har bland annat skapat en stor väggmålning i gallerian Fältöversten i Stockholm på uppdrag av Coco Form.

– Jag tänker satsa mer på mitt varumärke och kanske ge ut mer produkter för då får man bestämma lite mer själv. Jag kollar på tapeter, tyger och barnkläder. Mitt mål i framtiden är att kunna skapa en hel kollektion.

Det senaste projektet är målarboken Alfabetets magiska värld som ges ut av Pagina förlag.

– Jag hade precis börjat fundera på att göra en målarbok och blev jätteglad när Pagina kontaktade mig. De målarböcker som förlaget hade ute på marknaden gick väldigt bra, och nu ville de göra något annorlunda. Vi bestämde oss för att testa ett koncept där hela familjen kan måla tillsammans.

Alfabetets magiska värld släpptes till försäljning i mars.

– Syftet med boken är att främja barnets ordförråd, språk och kreativitet, samt att familjen ska få en fin stund tillsammans.

Att boken är ett bra verktyg för att lära sig det svenska språket har MB Fastigheter tagit fasta på och köpt 300 exemplar för att dela ut till nyanlända barnfamiljer i Eskilstuna.

– Jag tycker att det är ett fantastiskt fint initiativ av MB Fastigheter. Att lära sig språket är a och o för att integrationen ska fungera, säger Hue Huynh och fortsätter:

– Vi skulle jättegärna vilja ha någon som sponsrar med färgpennor! Jag tänkte att man skulle kunna skicka med en liten ask med färgpennor med varje bok som vi delar ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om