Det hävdar kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S).
– Det bästa sättet att bli av med kostnaden för Kjula är att bygga ut flygplatsen och nu finns det en sådan öppning, säger han.
Öppningen är att den rödgröna majoriteten i Stockholm vill lägga ner Bromma flygplats senast 2022, vilket helt skulle skriva om kartan för inrikesflyg i Sverige. Det har fått flera kommuner med flygplatser i Stockholm-Mälardalsregionen att vädra morgonluft.
Jimmy Jansson tror att Kjula utanför Eskilstuna ligger väldigt bra till.
– Vi har haft en bra dialog med utredarna från Stockholmsregionen. Oavsett politisk majoritet måste Stockholm hantera frågan om framtiden för Bromma flygplats och då ser man Kjula som intressant.
– Men det kräver att vi är på tårna här i Eskilstuna.
Det behövs både framförhållning och investeringsvilja för att dra nytta av situationen, säger han. Men det är inte Eskilstunas skattebetalare som ska belastas med kostnaden. Tvärtom.
– Det är privata aktörer som ska bygga ut och på så sätt helt ta bort kostnaden från kommunen.
I dag kostar Kjula flygplats skattebetalarna 6 miljoner kronor om året
Jimmy Janssons gröna majoritetskollega i Eskilstuna, MP:s gruppledare Magnus Johansson, är betydligt mindre entusiastisk.
– Vi får väl se om det dyker upp någon privat investerare som är villig att investera pengar i Kjula flygplats, men det låter inte realistiskt i mina öron.
Magnus Johansson delar heller inte Jimmy Janssons bild av att det skulle finnas ett uttalat intresse för flygplatsen från Stockholmsregionens utredare.
– Jag har inte fått några sådana indikationer. Vad jag förstår ska en nedläggning av flyget från Bromma hanteras av Arlanda.
I Nyköping har Brommas framtida nedläggning väckt förhoppningar för utvecklingen av Skavsta. Där hänger mycket på snabbjärnvägen Ostlänken, som avsevärt skulle förkorta restiden från Stockholm. För detta redogjorde vi i torsdagens tidning.