Att ombyggnaden av väg 53 vid infarten till Eskilstuna tycks vara säkrad i den nya planen ser Jari Puustinen mycket positivt på. Det gäller även de stora projekten med cykelvägar ut mot Kvicksund. Men de åtgärder som diskuterats för att öka framkomlighet och trafiksäkerhet på Västerleden borde rangordnats högre i den nya länstransportplanen anser han.
– Länstransportplanen berör inte bara Eskilstuna men vi utgör ett stort nav i länet. Vi är inte direkt missnöjda med utfallet men kunde varit mer nöjda. Jag hade gärna sett att mer pengar hamnat här, inte minst vad gäller Västerleden, där Trafikverket är väghållare. I takt med att Eskilstuna växer är det ju köer där dygnet runt nästan.
De diskussioner som kommunen fört med Trafikverket har bland annat utmynnat i förslag om att bygga om ett antal rondeller längs vägen.
– Bron över järnvägen har blivit en flaskhals och genom att bredda vissa rondeller, och infarterna till dem, kommer rörligheten längs vägen att öka. Men det räcker inte. Det behövs fler åtgärder, säger Jari Puustinen och tillägger att den politiska majoriteten är beredd att skjuta till kommunala medel för att skynda på processen.
– Ett problem som uppmärksammats och behöver lösas är att det inte är möjligt att cykla till handelsområdet vid Västerleden och de restauranger som finns där. Vi behöver knyta ihop cykelstråken så att man kan ta sig fram i området med cykel och moped.