Ryds bilglas är en av Sveriges största aktörer inom reparation och byte av bilglas. Nu har helägda dotterbolaget Sveaplans bil, plåt och lack AB köpt upp Svensk bilskadeteknik AB i Eskilstuna.
– Svensk bilskadeteknik har en stark närvaro i Eskilstuna med en hög kompetens inom skadereparationer. Förvärvet innebär att vi nu kan hjälpa kunder i Eskilstuna med omnejd även med plåt- och lackskador på fordon, säger Fredrik Karlsson, Sverigechef på Ryds bilglas.
Svensk bilskadeteknik AB är en etablerad skadeverkstad i Eskilstuna som utför bilplåtskador och lackeringsarbeten.
Ryds bilglas har 160 bilglasverkstäder runt om i Sverige, men skadeverkstäder har de endast fyra stycken, innan köpet i Eskilstuna.
– Vi har i dag skadeverkstäder i Stockholm, Malmö och Gotland och arbetar med att bredda vårt verkstadsnät i Sverige. Eskilstuna är en bra ort för oss att ha nästa skadeverkstad på som ett led i att förstärka verksamheten i Mälardalsregionen, säger Fredrik Karlsson.
Köpesumma är inget de vill gå ut med och fastigheten ingår inte i köpet, lokalen hyrs av en extern hyresvärd.
Karlsson förklarar att anledningen till köpet är att bolaget vill bredda sitt erbjudande till bilägare och försäkringsbolag. Ett naturligt steg för dem har varit att fokusera på skadereparationer, det vill säga bilplåt och billackering.
– Vi strävar precis som för bilglaskunderna att erbjuda ett hållbart koncept där vi reparerar så stor del av skadorna som möjligt för minsta möjliga klimatavtryck samt göra det enkelt för kunderna att laga sin bil vilket skapar hög kundnöjdhet.
Det nya köpet ligger bara ett stenkast bort från Ryds bilglas i Eskilstuna. Svensk bilskadeteknik ligger på Mått Johanssons väg 22 och Ryds bilglas på nummer 26.
Finns det några planer på att ha verkstäderna på samma plats?
– Det är inget som är aktuellt just nu, vi tittar dock ständigt på vad vi kan göra för att få ännu bättre kundnöjdhet.
Karlsson förklarar att de inte kommer inte göra några förändringar i och med köpet.
– Men vi kommer bistå ägarna och personalen med diverse supportfunktioner samtidigt som det finns synergier och "best practice" mellan våra verkstäder som alla har en gedigen erfarenhet från branschen. Den lokala driften kommer fortgå som vanligt och drivas av nuvarande personal, vilket de gör bäst.