Den 1 november 2018 kontaktades Jiri Patera i Eskilstuna av Svensk villavärme AB i Hisings backa och blev erbjuden en offert för ny värmepump till sitt hus. I offerten angavs prisuppgifter för ett antal olika värmepumpar där framgick också prisuppgifter för standardinstallation respektive totalinstallation.
– Jag beställde värmepumpen med totalinstallation med en separat kabel som skulle dras direkt till proppskåpet, vilket skulle kosta 19 950 kronor. Men i ställer för att följa vår överenskommelse installerades värmepumpen på befintliga elledningar i väggen, berättar han.
Och nu är han orolig för en eventuell brandrisk.
– Jag vet inte i vilket skick elledningarna befinner sig i. Värmepumpen belastar elnätet i huset så jag undviker till exempel att sätta på el-element så att elnätet inte överbelastas, alltför att minimera risken för brand, säger Jiri Patera.
Kort efter montaget, den 10 februari 2019, reklamerade han värmepumpen. Han gjorde bland annat gällande att värmepumpen inte hade installerats på korrekt sätt vad gäller eldragningen. Han krävde därför att företaget skulle göra om elinstallationen varpå han skulle betala enligt överenskommet pris, alternativt att företaget reducerade fakturabeloppet med 2 000 för att täcka kostnader för fast installation. Enligt offert från Eltuna i Mälardalen AB skulle det kosta 7 200 kronor att åtgärda. Jiri Pateras krav på företaget i Hisings backa uppgår till 7 300. Men det motsatte sig kravet och invänder mot att installationen inte skulle var gjord enligt överenskommelsen.
ARN rekommenderar i sitt beslut Svensk villavärme AB att utan kostnad för Jiri Patera avhjälpa felet genom att utföra en totalinstallation till avtalat pris.
– Företaget har inte följt rekommendationen från ARN, utan i ett mejl till mig skrivit att 'vi ses i domstolen'. Jag får tydligen bekosta det själv. Pengar jag gärna skulle lägga på annat nu när man enbart har pensionen att leva på
Varför väljer ni att inte följa ARN:s rekommendation?
– Jag tycker att Jiri Patera i detta fallet har helt fel. Jag tycker inte att kunder skall vinna alla fall hos ARN, jag tycker att allt skall vara rättvist och bra för företaget och för kunden och att man kommer överens till en bra lösning, svarar Jörgen Rydell i ett mejl till tidningen.