Johanna från Eskilstuna är bäst i Sverige på butiksskyltning

Johanna Hanson från Eskilstuna utsågs vid Yrkes-SM i Malmö till landets bästa visual merchandiser. Hennes intresse för yrket väcktes när hon som gymnasiepraktikant fick hjälpa till med Åhléns flytt i Eskilstuna.

Eskilstuna2016-05-23 05:00

En visual merchandiser ansvarar för skyltningen i en butik. Det kan till exempel handla om att byta kläder på skyltdockor, varuexponering och omhängning i butiken.

– Jag jobbar väldigt mycket med att det ska vara enkelt och tydligt och avskalat beroende på vad det ska vara för stil i själva exponeringen. Det ska framgå vad som säljs för kunden, säger Johanna Hanson.

I sommar blir hon klar med sin tvååriga utbildning till visual merchandiser vid Handelsakademin som är en yrkeshögskola i Skärholmen i Stockholm.

Hon kan titulera sig svensk mästare i visual merchandising sedan hon vunnit Yrkes-SM som avgjordes på Malmömässan 11-13 maj.

Johanna Hanson bor för närvarande i Södertälje dit hon flyttade för två år sedan i samband med att hon påbörjade sina studier i Skärholmen. Hon bor tillsammans med sin pojkvän som också kommer från Eskilstuna.

– Han pluggar på KTH här i Södertälje. Vi tog vårt pick och pack och flyttade lite närmare våra skolor. Det underlättade mycket. Men vi får se. Man vet aldrig var man hamnar till slut.

Johanna Hanson är född och uppvuxen i Eskilstuna.

– Vi brukar åka dit ganska ofta på helgerna hem till släkt och vänner. Det är tryggt att komma hem till Eskilstuna.

Johanna Hanson gick handelsprogrammet på Rekarnegymnasiet. Sista året hade hon praktik två dagar i veckan. Praktiken gjorde hon på Åhléns samtidigt som varuhuset flyttade från Gallerian till Smedjan. I samband med det kom hon i kontakt med visual merchandising.

– Jag skulle till exempel klä om barnskyltdockor. Jag skulle bygga om ett bord på hemavdelningen. Det tyckte jag var superkul. Jag kollade om det gick att vidareutbilda sig inom visual merchandising. Det gick att göra på den här skolan som jag går på nu.

Vad ska du göra efter utbildningen?

– Jag skriver examensarbete nu och sedan tar jag examen. Sedan ska jag försöka hitta något jobb. Jag har varit lite inom Mio tidigare. Vi får se om jag kan vara någonting där. Jag skulle vilja åka runt och bygga nya butiker. Vi får se vad det finns för möjligheter.

På Yrkes-SM möttes fler än 200 ungdomar för att göra upp i nästan 40 olika yrken. Bakom Yrkes-SM står LO, Svenskt Näringsliv, Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan.

Johanna Hanson skickade först in ett arbetsprov som ledde till att hon kvalificerade till tävlingen i Malmö. Totalt kvalificerade sig fyra personer för att tävla i visual merchandising på Yrkes-SM.

Under tävlingen fick de en uppgift per dag. Deltagarna skulle bygga upp olika exponeringar med produkter som de fick. Första dagen var uppgiften att bygga var sin nyhetsexponering. Deltagarna fick en uppsättning kroppsvårdsprodukter från Body Shop och olika färgteman.

– Jag fick vitt och rött. Då tänkte jag att jag gör ett tema på Alla hjärtans dag. Jag hängde lite rankor och ställde upp det och så gjorde jag en skylt i form av ett hjärta. Jag fick fram att det var en nyhet.

Andra dagen var det klädtema och deltagarna tilldelades kläder för exponeringen.

– Vi hade lite rekvisita som vi fick använda, men det var först till kvarn så det gällde att komma på sin idé fort så att man kunde ta det man ville ha.

Tredje och sista dagen var det återigen kroppsvårdsprodukterna som gällde, men nu handlade det om att göra ett exponeringsbord i butik. När poängen slutligen räknats samman stod Johanna Hanson som segrare.

– Vi hade inte fått veta hur vi låg till dag för dag. Så man hade verkligen ingen aning. Sedan fick jag komma upp och ta emot medalj. Det var helt otroligt.

– Kungen var där. Han satt och kollade på under prisutdelningen. Vi hade inte förväntat oss det. Vi vart helt förvånade när de berättade det. Det var häftigt.

Johanna Hanson får nu tävla i EM som äger rum i Göteborg i december. Hon hoppas även på att få delta i VM i Abu Dhabi 2017.

I dag är det de stora kedjorna som har visual merchandisers anställda på heltid. Johanna Hanson tror att det är ett framtidsyrke.

– Det är ett sätt för butiker att konkurrera på numera. Man vill se så bra ut som möjligt. Även näthandeln börjar snappa upp det här. Det finns visual merchansdisers som jobbar med nätbutiker och som bygger skyltfönster på nätet. Jag tror att det här yrket kommer att växa mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om