– Det känns riktigt surt att ha distansundervisning. Det känns ungefär som i början av pandemin. Först skulle vi bara vara hemma några veckor, sen blev det några månader och sen helt plötsligt hade vi varit på distans typ halva gymnasiet. Nu trodde jag att det äntligen var över och skulle vända, säger JonathanTörnstrand, som läser International Social Science programmet på S:t Eskils gymnasium.
Han såg fram emot en spännande gymnasietid med nya vänner och erfarenheter men pandemin förändrade allt. Första året bedrevs hela vårterminen 2020 distans och under 2021 var undervisningen delvis på distans med en vecka i skolan, en vecka hemma. Sista året blev det återigen distansstudier. Gymnasiet blev ett brutet löfte, tre år med kul blev inte som förväntat och han känner sig uppenbart besviken.
– Att studera hemifrån är extremt tråkigt och själsdödande. Både lärare och elever är oengagerade när undervisningen sker på distans, säger Jonathan.
Studierna har gått bra eftersom han har studievana, men matte är ett ämne där det har varit svårare. Många av hans vänner har också haft problem med studierna och inte nått förväntade studieresultat. Det värsta med restriktionerna menar Jonathan är att man missar det sociala som skolan ger.
– Man blir isolerad från alla sina vänner och förlorar i princip allt socialt liv, säger han.
När distansundervisningen infördes igen skapades också en oro för att inte kunna ta studenten som planerat.
– Om läget är fortsatt oförändrat skulle det bli en enorm antiklimax att inte få fira som planerat. Studenten är en viktig milstolpe i livet som alla ser fram emot, säger Jonathan.
I början av pandemin fanns det en förståelse för restriktionerna trots att det var jobbigt. Viruset var nytt och det fanns inget vaccin men nu med många vaccinerade är läget annorlunda.
– Det känns orimligt att hela samhället ska behöva anpassa sig och göra avkall på grundläggande friheter för att några få vägrar vaccinera sig, säger Jonathan.
Själv är han fullvaccinerad och planerar att ta den tredje boosterdosen så fort möjlighet ges. Han anser att beslutsfattarna inte har tagit hänsyn till hur restriktionerna påverkar gymnasieeleverna.
– Restriktionerna verkar mer vara till för att plocka politiska poäng, säger Jonathan.
Han hoppas att beslutsfattarna ändrar sig och gör som i Danmark där man tagit bort alla restriktioner.
Fredrik Karlsson, biträdande skolchef förstår att ungdomar och elever upplever att det inte är en optimal situation.
– Ingen tycker att det är en optimal lösning. Vi var jätteglada över att kunna ha reguljär undervisning under hösten. Att återgå till distansundervisning var inget lätt beslut nu, säger Fredrik Karlsson.
Skolan har följt Folkhälsomyndighetens och det lokala smittsskyddets direktiv när de ställt om till distansundervisning. Beslutet om distansundervisning prövas löpande och ett nytt beslut förväntas på fredag.
– Eftersom lärarna antingen är hemma med symptom eller i karantän så har vi en personalbrist som innebär att vi inte kan bedriva undervisning i skolorna, säger Fredrik Karlsson.
Han har ingen information i dagsläget om pandemin kommer påverka studenten. Fredrik Karlsson känner inte heller igen sig i att man skulle anpassa sig efter gruppen ovaccinerade.