Jonny Nilsson har varit verksam som lärare i 15 år, varav de senaste tio åren på Grillska gymnasiet. Där har han blivit känd för sin förmåga att skapa starka band med sina elever och väcka deras intresse för lärande.
Eleverna beskriver Jonny Nilsson med orden:
“Jonny är en sådan person som sätter ett leende på ditt ansikte på din värsta dag. En person som lyser upp ett helt rum bara genom att gå in i det. En person som får dig att längta efter torsdagseftermiddagarna. Med hans härliga energi och otroligt genuina hjärta fyller han klassrummet med glädje”.
När Nilsson tilldelades utmärkelsen uttryckte han sin tacksamhet och glädje över att bli erkänd för sitt arbete.
– Det känns otroligt roligt att bli uppmärksammad på det här sättet, även om det också känns lite generande.
Nilsson berättar varför han tror att han blivit nominerad:
– Jag tror att min styrka ligger i att skapa en stark elevkontakt och använda humor i undervisningen. Det handlar om att beröra viktiga och aktuella frågor, men också om att bjuda på sig själv och skapa en atmosfär av glädje i klassrummet. Jag vill väcka intresse och engagemang för de komplexa och aktuella frågor som påverkar vårt samhälle, från internationella konflikter till lokala problem som gängrelaterade skjutningar.
Jonny Nilsson har sett sin lärarroll utvecklas och känner att han med åren har hittat sin egen identitet och idé om vad som driver honom i yrket. Med större erfarenhet planerar han mindre och kan istället utforma undervisningen utifrån vad som sker här och nu.
Han betonar också vikten av att vara medveten om vilka utmaningar eleverna möter, både i och utanför skolan.
– Det kan ju vara allt från elever vars föräldrar hotas av utvisning, till elever som utsätts för sexuella övergrepp eller är rädda för gängkonflikter i staden. Att komma till skolan är väldigt viktigt för dem, säger Nilsson.
För honom är det också viktigt att undervisningen ska vara relevant och engagerande. Han försöker väcka engagemang för de svåra frågor som samhället brottas med och främja positiva värderingar och medmänsklighet bland eleverna.
Nilsson trivs mycket bra med att undervisa på gymnasiet och ser det som ett privilegium att få arbeta med ungdomar i en så formativ ålder. Han påpekar att forskningen visar att mycket av engagemanget växer i gymnasieåldern, då man börjar bli medveten om vad som händer runt omkring. Det är en ålder där det är lättare att väcka ett intresse för samhällsfrågor, vilket gör hans arbete ännu mer meningsfullt.
Han menar också att det finns en utmaning i att arbeta med elever som kommer från olika bakgrunder och har olika utmaningar i sina liv. Han nämner hur viktigt det är att vara uppmärksam på de olika livsöden som finns i klassrummet och att skapa en miljö där alla känner sig sedda och hörda.
– Jag har blivit mer medveten om de olika berättelser som eleverna bär med sig, och det har gjort mig mer uppmärksam på att skapa en inkluderande och stödjande atmosfär. Det är en ära att bli nominerad, men det är också en påminnelse om hur viktigt det är att fortsätta arbeta för en skola där alla elever känner sig trygga och inspirerade, säger han.
Efter att vinnarna i varje kommun har utsetts ska Årets lärare utses i respektive län. Länsvinnarna tävlar sedan om det nationella priset Årets lärare.